Summertime...

Nu är jag framme i kvänum för att köra 2:a deltävlingen i västgötacupen imorgon, har testat banan och ätit en god grillmiddag med kompis Börje här nu på kvällen.
Allt känns bra inför imorrn, banan är torr, solen skiner & humöret e på topp

Update...

Kände mig lite "risig" i slutet av veckan så det va med blandade känslor jag åkte upp till kolmårdenbiken för att tävla i lördags, 55 km långlopp på en riktigt tuff bana var vad som väntade och allt regn den sista tiden hade inte gjort banan lättare kan jag säga.
När väl starten gått låg jag länge med uppe i tätgruppen men efter 20 min fick jag slå av lite och köra mitt eget tempo om jag nu skulle orka hela vägen, banan skulle ju vara tuff och speciellt sista loopen stentuff sades det.
Men det som alla pratade om innan start kom aldrig, visst var det småkuperat och tekniskt bitvis men inte så som jag fått för mig.
Jag körde runt kontrollerat och med bra kraft kvar i slutet och slutade 31:a av de 100 startande i tävlingsklassen, det är jag nöjd med med tanke på kvalitén på startfältet och att jag fyller 50 nästa år...

Ny cykel

Jag tror att jag behöver en ny cykel, jag har ju en racer, en mtb här i Sverige och en i Thailand, en cykelcross och t.o.m en gammal vinterhoj trots att jag inte längre är hemma o tränar på vintrarna.

Men en café racer har jag inte, en stilfull cykel att glida ner på stan med en fin sommardag, parkera vid en uteservering, njuta av en kopp kaffe iklädd shorts o solglasögon i värmen ...

Jaa det hade inte varit fel alls...

Veckans träning v.16

Mån. - yoga + core 30 min
Tis. - lagtempo 42,6 km/h i snittfart 1.30 tim
Ons. - pro tour. 2.30 tim
Tor. - mtb teknik på BCA varvet 1 tim
Fre. - vila
Lör. - racer på örestadsvarvet 1 tim
Sön. - vet cup 80 km linje, 2.30 tim inkl uppvärmning, lätt race, låg snittpuls men ingen placering

Totalt 9 timmar

Känns bara bättre och bättre.

"to do list"...

Jag har en "to do list" att gå igenom innan jag dör, jag har gjort en del men det är så mycket kvar.

Hur ska jag hinna med allt...

Lagtempo no 2

Då va det dags igen för 35 km lagtempo på tid, det var nog 20 pers som dök upp ikväll för att få lite fartträning tillsammans med Åbom och Wilson som styrde upp det hela, och fart blev det...
den nya rekordtiden är 47,04 min. vilket ger en snittfart på 44,2 km/h

Det är ju bara slutet på april och formen hos många är redan riktigt bra men jag tror nog att vi kommer att pressa ner tiden en hel del framåt sommaren när värmen och den riktiga formtoppen infinner sig.

:-)))

Jag börjar längta bort....

Solen sken efter jobbet, snabbt ut på cykeln för lite backintervaller och så långt var väl allt ok, när jag va färdig med intervallerna och började cykla den sista halvtimmen hemmåt så öppnade sig himlen över mig.
Vädergudarna fullständigt dränkte mig i iskallt regnvatten.
Dyngsur hemma i garaget, av med alla kläder innanför porten, ropa upp i huset att jag behöver en handduk, snabbt in i duschen...

Nu sitter jag här i mina varma myskläder och funderar på om det inte är dax att dra iväg någonstans, vart fan som helst där det finns lite sol & värme..

Det blev en seger ändå, men inte den jag hade tänkt mig....

Det blev ingen seger i loppet men väl över den lille "fan" som satt på min högra axel under hela racet och försökte övertala mig om att det skulle vara mycket bättre med en varm dusch och bastu än att fortsätta tävla i 5 grader och ösregn...

Dum och possitiv som man är så stod man redo innan start, sommarklädd och kände några små "dugg" droppar i ansiktet.

Det slutar nog snart, blir inget regn, behövs inga varmare kläder eller skoskydd idag var tankarna som flög genom huvet på mig en kvart innan start.....

Oj vad jag bedrog mig !!!

Men som sagt, jag vann över den lille "fan" på axeln och tog mig igenom loppet, rullandes imål i klungan utan nån framstående placering, kall, stel och eländig men nöjd ändå.

Då kör vi...

Kaffe på vägen

På väg igen

Då var husbilen färdigpackad, cykel, kläder, pump & verktyg, mat, mm. Allt finns med, får ta en snabb sväng förbi videomix och hyra med en film för kvällen då det nog fortfarande är lite för kallt för att sitta ute i softa i skymningen, även nere i söder.

För det är dit jag är på väg, veteran-cup på landsväg i Barsebäck är det som gäller i helgen, på söndag kör vi 80 km linje, öppna fält och kantvinds åkning är vad som väntar.

Planen är att förbättra förra årets 5:e plats, jag är i betydligt bättre form i år så där är jag inte orolig men det är mycket annat som ska stämma under loppet, det är ju inte bara formen som spelar in, gäller att vara på rätt plats vid rätt tillfälle och att ha lite "vind i ryggen" så att säga, så ska det nog gå vägen.

Brrrrr...

Jag fryser...jättemycket :-(

Tävlingsvarvet

Det blev ett lugnt teknikpass på tävlingsvarvet ikväll, det är mycket sten & stök och jag har inte tävlat på varvet sen vi bytte åkriktning förra året så det finns lite att öva på...

En tupplur...

Jag säger bara det, en tupplur nu hade inte varit fel..

Energi

Då sitter man här och fyller på depåerna lite efter dagens "pro tour" träning, det kändes segt i benen ibörjan pga. lagtempot igår men på de sista tre spurterna så lossnade det lite, va väl strax efter topp fem på 6:e & 7:e spurten och 3:a på den sista, det är väl ganska ok för en "gubbe" med sega ben. Det var nog nästan 50 pers som slöt upp ikväll på premiären, riktigt kul att så många kommer och riktigt bra spurtträning blir det ju av det hela.

Nä nu måst jag få i mig lite energi, en mix av naturell turkisk 10% (fet) yoghurt, keso, nötter, solrosfrön, äpple, vindruvor och lite honung på toppen av det hela sen blir det sängen....

Lagtempo

Idag var det premiär för årets lagtempoträning, vi var nog ett 15 tal cyklister som drog iväg på dom 35 km som vi tar tid på, 49 min gav en snittfart på 42,6 km/h. En helt OK premiär så här i mitten av april i inte helt perfekta förhållanden, bara några plusgrader och kanske lite för mycket vind för att det ska vara helt optimalt. Det kändes mycket bra i kroppen och nästa gång vågar jag nog stå på ytterligare lite, det är alltid svårt att veta hur mycket man vågar gå runt så här tidigt på säsongen, man vill ju så gärna vara med hela vägen hem utan att släppa och som det kändes idag så får jag nog höja "ribban" lite framöver.

I brist på vårvärmen.....

I brist på vårvärmen som vägrar infinna sig får väl jag bjuda på en bild som värmer själen istället.....

Veckans träning v.15

9/4 vila
10/4 trainer 4st 4x4 93-98%. 45 min
11/4 vila
12/4 mtb G1. 1,45min
13/4 trainer 20 min "spinn" (tidsbrist)
14/4 test av tävlingsvarv G2 1.20 tim
15/4 tävling 1.30 tim inkl uppvärmning

Tot 5,40 tim
Känner mig fräsch efter två veckor med lite mindre timmar, nu kommer jag öka på mängden lite igen kommande veckor

A really good morning to ya all

1:a racet

Då var premiären avklarad, otroligt fin bana och kanonväder gjorde att motivationen va på topp. För egen del så del så fick jag ett kvitto på att formen finns där, trots sista startled och mycket strul 1:a varvet lyckades jag köra upp mig till en 5:e plats inte alltför långt efter täten, det bådar gott.

Nästa gång så.....

Njuter....

På plats....

Då var lägret på plats, tävlingsvarvet testat några ggr. torrt och fint i skogen, kan inte bli bättre förutsättningar.

Nu är det bara att softa o ta det lugnt resten av dagen, imorrn ger vi järnet....

God morgon

Sämre platser har man ju vaknat upp på, kom iväg lite sent igår så vi stannade halvvägs till Kristianstad för att hinna med lite mat och en film innan läggdags.

Nu är det kaffe på bryggan innan vi drar vidare

Tävlingspremiär

Då var det äntligen dax, husbilen är packad o klar och nu drar vi strax söderut ner till Kristianstad där tävlingssässongen drar igång på söndag med första deltävlingen i västgötacupen MTB open.

Formen har varit bra sista veckan men imorse kände jag mig snuvig, trött o seg i kroppen, precis som det ska va med andra ord när premiärnerverna spökar lite......

Hemma igen

Nu är hon hemma igen från sjukhuset lilla dottern, det har varit en jobbig vecka men nu går det åt rätt håll, vila och återhämtning i hemmet är det som gäller några dagar sen är hon nog sitt gamla jag igen, ikväll blir det god mat och mys tillsammans med familjen....

Jag tror........

Jag tror det vänder nu, dottern kommer förhoppningsvis hem från sjukan idag, solen o värmen e på väg tillbaka & jag tror t.o.m att det blåser lite medvind ute, det blir nog en bra helg trots allt....

Nu får det vara nog.......

Nu får det fan vara nog med pissväder, jag vill ha sol & värme, kortbyxor och medvind, dammiga grusvägar, grillkvällar med några kalla öl för att släcka törsten i värmen.

Är det för mycket begärt kanske ?........

Don't worry.....

Några ord till min dotter som ligger inlagd på sjukan....

Vad f...n hade vi här att göra.......

#¥%£>*>>~£#¥#*#]#]. !!!!!

Veckans träning v.14

2/4 vila
3/4 mtb G1-2, test o inställningar av nya cykeln
4/4 mtb backintervaller 12 st 1.30 min ca 90%
5/4 vila
6/4 trainer 4x4 + 16 st 10/20 ca 90-95%
7/4 vila
8/4 mtb G1 1,30 tim inkl 6 st 30 sek maxspurter.

Denna vecka har jag dragit ner på antal timmar, vilat mellan varje intervallpass för att försöka få en bättre känsla i kroppen än vad jag haft de senaste veckorna och det har jag lyckats med, det har känts riktigt bra i benen.
Tot V.14 = 4,5 tim

Vårens höjdpunkt....

Då var det snart dax för vårens tv-
höjdpunkt, ska bara ut på mtb:n och klämma av lite intervaller först sen blir det att parkera sig i soffan och njuta av årets Paris-Roubaix.

Eurosport kl 1300 för er som inte redan har koll.....

Jag ser ljuset i slutet av tunneln....

Jag ser ljuset i slutet av tunneln, nästa veckoslut är det tävlingspremiär och då är våren här på riktigt.. eller?.....

Hemma igen.....

Det blev ett snabbt besök i Danmark, telefonsamtal om att dottern inte mår bra och åker ambulans till sjukan och weekend i Danmark för föräldrarna är ingen bra kombination, det blev till att åka hem snabbt igen.

Ett kraftigt migränanfall med illamående, yrsel & nedsatt syn gjorde att läkarna tog det säkra före osäkra och gjorde en ordentlig undersökning, röntgen & bl.a. ryggmärgsprover som i sin tur förstärkte huvudvärken och illamåendet visade inga konstigheter som tur var.

Nu är hon hemma för omvårdnad och återhämtar sig sakta men säkert från biverkningarna av ryggmärgsprovet.

Glad påsk på er alla

Då var man på väg ut på äventyr igen,
Danmark nästa med några goda vänner. Trevligt sällskap, pilsner, smörrebröd och mtb cykling är det som väntar i helgen

Roadtrip

Bara några timmar kvar att jobba sen drar vi ut på vägarna igen, nu börjar livet som cyklist-vagabond, nästan varje helg från nu och fram till nov kommer att tillbringas i husbilen på väg till en massa spännande platser där det ska tävlas på MTB, Racer & Cykelcross, både i Sverige och ute i Europa.

Det blir säkert ett o annat äventyr som inte har med cykel att göra också, nån vandringsweekend i Norge och vingårdar i Italien hör till planen.

Men nu närmast så är det Danmark som gäller igen, ner o köra lite bokskog och försöka jobba upp farten i kroppen inför kommande utmaningar.

Stora hjul.....

Allebike 29" har kommit hem & funnit sig tillrätta omgående, synd bara att den har så stora hjul att den inte får plats i bilden ;-))

Frukost

Morgonkaffet & en lugn stund för sig är den bästa starten man kan få på en dag

Cykelbygge

Va uppe halva natten igår och byggde ihop nya tävlingshojjen, ikväll ska det testas......

Kall morgon....

En underbar men mycket kall morgon, man blir fort van vid vårvärmen när den kommer på besök, trodde nästan att sommarn var på "G" förra veckan när temperaturen va uppe på 21 grader som varmast, men så vaknar man upp idag till -10 grader !!! och inser att vi är nog inte riktigt där ännu....

Lycklig som ett barn på julafton

Åker och hämtar den nya tävlingshojjen (mtb:n), äntligen!!
Ska bli inspirerande att få köra in sig på en 29:er, det närmar sig tävlingspremiär, knappt två veckor kvar och nu ska
formen vässas till ordentligt

Vilodag..

Idag blir det vila & återhämtning, kanske en tur till Alingsås ikväll för att hämta nya 29" om den är färdigbyggd.

Veckans träning, V.13

26/3 core träning 30 min / vila
27/3 mtb lek, test & inställningar av tillfällig lånecykel i väntan
på att nya tävlingshojjen ska bli klar, 1.30 tim
28/3 mtb intervaller 30/60 tot 1 tim, seg i kroppen
29/3 mtb läger i Danmark, 2,30 tim G1-2d. Trött
30/3 mtb läger i Danmark, fm 2.30 tim G2 + em 1 tim
Intervaller på tävlingsbanan. Mycket seg dag
31/3 mtb läger i Danmark, fm 2.15 tim G1+ em mtb-
tävling 1 tim. Lyckades få till det någorlunda OK.
Tot tid 12 tim.
Känslan i kroppen under denna vecka har inte varit på topp.

Vilse.....

På dagens pass körde vi bort oss totalt i skogen och hittade de mest fantastiska mtb stigar man kan tänka sig, efter mycket velande fram & tillbaka så kom vi även hem tillslut....

Morgonpromenad

Då var det sista morgonen här på lägret i Danmark, lyckades ta mig samman i går eftermiddag när vår träningstävling kördes och fick till ett hårt pass med pulsvärden som åtminstone får anses som "lite" OK, det går framåt iallafall....

Nu blir det en liten morgonpromenad innan frukost för att sen avsluta helgen med ett sista pass i skogen ett par timmar.