Ny cykel i garaget...

Hittade en gammal monark från 40 talet till salu på blocket igår, då jag tyckte att jag var i behov av en "café cykel" fick det bli ett besök hos annonsören för att kolla in skicket. Det var ju en klar fördel att det var här i stan så jag slapp att åka nån längre sträcka om det nu inte skulle vara nåt att ha, men den var helt ok i skicket skulle det visa sig, stått i ett förråd i många år sedan ursprungliga ägaren gått bort. Lite dammig och en del ytlig rost var det ju men inget som inte skulle gå att fixa till. Det blev affär och lycklig cyklade jag hem och satte genast igång med att gå över cykeln med svinto och smörj & puts för att få upp finishen lite, ett nytt framdäck sattes på då det gamla däcket från Värnamo gummi hade gjort sitt och nu väntar jag bara på ett tillfälle att dra ner på stan och parkera framför fiket så allmänheten kan beundra skönheten...

Uppfriskande morgonpromenad...

Efter lite övertalning från min fantastiska hustru och en muta i form av en god frukost serverad på verandan hängde jag med på en lååång (2tim) morgonpromenad med fru & hund i det fina vädret direkt följt av ett tufft corepass utomhus, nu blir det mellanmål och vila en stund...

4x4

Nyss kört ett bra 4x4 pass på trainern i garaget och samtidigt peppat mig genom att följa herrarnas xc världscup som direktsänds via Red Bull TV, rekomenderas att ladda hem denna gratis app, dom sänder mycket bra action sport via nätet, bl.a. hela årets världscup i mountainbike

After Bike...

Ligger i solen och har det gott efter dagens snabbdistans pass på racern, ett par timmar blev det i förmiddags men som sagt, nu är det ryggläge en stund...

Besviken 6:a på sprint SM

Fick inte fast skon i pedalen i starten och kom iväg som siste man och det kommer man inte långt på i en sprintfinal, är mycket besviken för min egen del då jag kände mig grymt pigg men samtidigt gläds jag åt klubbkompisen Henke Lord som tog hem tredjeplatsen och därmed bronset på detta första sprint SM, STORT GRATTIS !!!

I FINAL !!!

Både jag o Henke i final !!!

Högläge...

Sitter här med benen i högläge och laddar inför semifinalen i em, jag hade några missar i kvalet men tog mig vidare trots det, likaså gjorde Henke så nu blir vi två boråsare som får köra om finalplatserna. Vi är alltså 12 cyklister kvar i tävlingen, 6 i varje heat varav de 3 bästa går till final. Det kommer bli tufft med 6 man på den trånga banan, gäller att ha vassa armbågar i starten. Kl 1400 smäller det...

Göteborg...

Tillbringat dagen i Göteborg tillsammans med dottern som fyller år idag, det blev god lunch och lite shopping i det fina vädret, nu på väg upp till slottskogen igen för att provköra sprintbanan inför imorgon. Jag har fortfarande ont i vaden sedan gårdagens race, hoppas det går över...

DNF = Did not finish...

Dagens xc lopp på mtb sm är avklarat och gick väl sisådär. Jag tog starten och hängde på helt ok första varvet men sen tog orken slut och jag började sjunka genom fältet, på näst sista varvet slant jag med cykeln vid ett halt stenparti och fick dra ur foten från pedalen och parera för att undvika en vurpa. Då händer det, jag sträcker ut benet och en kramp utan dess like hugger till i vaden. Sedan var tävlingen över för min del, ( jag fick iallafall en timmes bra träning ) nu är det bara att ladda om inför sprinten på onsdag.

Kolhydrater...

Nu laddar vi kolhydrater i stora lass...

Go gubbe en go kväll ;-)

@ sjöboden...

Sitter utanför sjöboden och njuter av solens sista strålar, snart blir de mat och självklart snackar vi seafood...

Mollösund...

Nu är vi på västkusten (mollösund) och njuter av solen, stannar här till måndag morgon då kör vi ner till Göteborg och MTB - SM. Hoppas nu bara vädret håller i sig så vi slipper sladda omkring alltförmycket...

Vilken spänning...

Det har varit två svettiga dagar framför Eurosport, vilken spänning han har bjudit på Fredrik, det är bara att tacka för den underhållning som han stått för. Värre än värsta thrillern alltså och hade inte Thomas haft sina två bästa dagar i detta tour de france just när det behövdes som bäst så hade Fredrik behållit bergströjan, men en mycket stark utmanare har han allt visat att han är och jag ser redan fram emot fortsättningen...

Visdom...

Igårkväll på bryggan...

Vi har stått parkerade i natt vid gästhamnen mitt i Askersund, kvällen igår avslutades med lite rose' vin och choklad på bryggan...

Chokladfabriken...

En liten eftermiddagspromenad i Askersund ledde oss förbi chokladfabriken, det kunde vi ju förståss inte motstå, mums......

Skyfall...

Efter en solig morgon och avklarat intervallpass på cykeln for vi vidare till Askersund, en liten promenad in i stan för att handla lite blev hastigt avbruten av världens hagel / regnskur. Där blev vi stående under en butiks markis och fick snällt invänta "bättre tider"...

Morgonsol vid Vättern...

Idag klagar vi inte på utsikten från frukostbordet...

Vätternrundan på fyra hjul...

Då vi fortfarande har lite ledig tid att spendera kollade vi väderprognoserna i eftermiddags och bestämde oss för att dra iväg med husbilen på en tur runt vättern några dagar. Cyklar mm packades snabbt och vi stannade till på Ica maxi på väg ut ur stan för att fylla på kylskåpet lite.Nu sitter vi vid vid stranden strax innan Karlsborg och softar lite, imorgon blir det cykling längs Göta kanal och på tis kör vi över till andra sidan och utforskar omberg med våra mountainbikes.

Test av SM- banan...

Idag drog jag, Börje & Henke till Göteborg för att kolla in banan inför kommande MTB SM som startar om en vecka. Det var väl inte ett varv som passar mig direkt, alldeles för många kurvor och igångdrag för att det ska bli nåt flyt på cyklingen enl mitt tycke. Vi får väl se hur det går...

Bra start...

Frukost ute är den bästa start på dagen man kan få, jag är en total utemänniska och är endast inomhus när det verkligen inte går att sitta ute längre. Att vara utomhus ger mig energi...

En lugn stund...

Sitter med Madde & njuter med ett glas rött på bästa verandan hemma.

Rostig...

Känner mig lite "rostig" i lederna idag, körde ett hårt core pass i förrgår med bl.a. ett par nya övningar och då jag slarvat med core träningen under semestern straffar det sig direkt i form av muskelvärk och stelhet. Att jag sedan körde ett 5,5 tim distanspass på mtb:n tillsammans med Börje igår gjorde inte saken bättre. Skulle inte sitta fel med en lång massage idag för att mjuka upp musklerna lite...

New plans...

It's time to make some new plans...

KAOS...

Det är kaos i mitt liv just nu men min kära berättade igår att ett orientaliskt ordspråk lyder : ur kaos föds utveckling. Jag själv anser att allt som skett i mitt liv har haft en mening och fört mig framåt mot mina drömmar och mål, så därför väljer jag att tro att även nu så är det meningen att detta kaos ska föra mig framåt i livet..."NO MATTER WHAT"...

En sån här vill jag ha...

Vi sprang på ett antal smarta cykeltvätts stationer utplacerade på lite olika platser i Livigno. En sån här vill jag ha på uppfarten...

Senaste veckan...

Livigno var rena rama paradiset för oss som gillar mountainbike och berg, vi cyklade upp & ner, hit & dit, fram & tillbaka under fyra dagar och ändå finns så oändligt mycket mer att upptäcka. Det blir definitivt fler besök, det är ett som är säkert. Näst sista dagen cyklade vi över ett bergspass på 2200 m och ser att det finns en ställplats för husbilar där uppe, vi bestämde oss direkt för att här uppe skulle vi bo innan vi började vår resa hemåt. Vi cyklade ner i byn och packade ihop våra saker sen körde vi upp och parkerade vid passet. Vi fick en skön kväll med underbar utsikt och morgonen därpå vaknar vi upp till en klarblå himmel medans dalen nedanför ligger inbäddad i dimma. Ett minne för livet... När vi sedan kollar kartan för att se hur vi lägger upp hemresan upptäcker jag att passo Stelvio ligger endast 50 km från där vi befinner oss och att det inte blir en omväg att ta den vägen hemåt. Jag tar racern och Madde kör husbilen till Bormio som är startpunkten om man vill cykla upp för passet, vi bestämmer oss för att övernatta i Bormio för att sedan börja hemresan morgonen därpå, jag på cykel upp för stelvio stigningen och Madde efter med bilen. På kvällen börjar det ösregna och det håller i sig hela natten, vi vaknar kl 7 till en gråmulen och regntung himmel, skit tänker jag...så nära och ändå så långt borta. Att cykla upp till 2758 m i regn är inget jag är sugen på, men medans vi äter frukost börjar det snabbt att spricka upp och en timme senare skiner solen, snabbt byter jag om och så ger vi oss iväg uppför, vilken upplevelse säger jag bara, det var inte sista gången uppför den backen... När jag väl var uppe hade Madde kokat kaffe i bilen och köpt ett par stora äppelkakor på en av restaurangerna vid passet, gissa om det var uppskattat från min sida... En snabb dusch i bilen och sen började vi vår färd hemåt, en övernattning i Tyskland och den sista strax efter bron några mil från Rødby i Danmark. Nu är vi hemma igen många upplevelser rikare och med nya planer för nästa resa till alperna, för fler resor dit blir det definitivt...

Hemma

Hemma igen!

Hallelujah moment i bergen...

Idag begav vi oss ännu längre upp i bergen från campingen för att testa på lite MTB leder. Vi kollade på kartan och bestämde oss för att cykla till lago di san Giacomo en av två sjöar som ligger en bit österut från Livigno. På kartan såg leden ut att gå mestadels i dalgången upp mot sjöarna, enkel cykling trodde vi men upptäckte snart att det kan stiga en hel del även i en dalgång. Dessutom gjorde vi ett misstag och tog vänster vid ett ställe där vi borde tagit höger, detta innebar att vi fick bära cyklarna en hel del i början då det var en ren vandringsled som vi kommit in på. V fick även vada över några vattendrag och det var väl lite tröttsamt innan vi äntligen kom rätt och kunde börja cykla lite.

Det var nu änglarna började sjunga i kör, hallelujah vilken cykling det blev till slut, har nog aldrig varit med om dess like. Mountainbike när den är som bäst och även om jag har lite ont av svindel lyckades jag hålla mig på stigen och njuta för fullt. Ska väl erkänna att jag gick av vid några tillfällen då stigen var som smalast och stupen kändes lite väl nära, då gick jag med cykeln och höll blicken rakt fram tills knäna slutade skaka.

En stor kram till Madde som var med och kämpade sig igenom hela äventyret, 5 timmar cyklade vi och var uppe på över 2 250 möv vid två tillfällen på turen, det blev ca 1 000 m klättring totalt i bitvis mycket svårcyklad terräng.

Blev lite tufft i början, eftersom vi körde fel...

Madde i bäcken...

Skakiga knän...

Fina stigar och branta stup ...

Passerar första passet "Passo Trela", 2 294 möh

Efter mycket uppför kom belöningen...

Livigno...

Då var vi på plats i Livigno för nya äventyr

Alba by night...

Det är bra smidigt att resa med husbil, vi körde rätt in i centrum och parkerade på en gratisparkering mitt på torget i Alba, efter att vilat en stund under den värsta eftermiddagshettan åkte finkläderna på och sen blev det ett glas rött på ett vincafe följt av restaurangbesök och ännu ett vincafe innan vi strosade hemåt i natten

Jag o madde som två skuggor...