Framtidsplaner...

Jag har nu börjat komma igång ordentligt med strukturerad träning efter allt strul med skador i höst och nu ser jag fram emot en bra träningsperiod i vinter där jag ska försöka förbättra mina svagheter och bygga vidare på det jag är bra på.

Det är nu två veckor kvar innan jag åker till Thailand för att stanna där till den 26 mars så förutsättningarna till bra träning går inte att klaga på. Under december och januari kommer jag att utöver cykling lägga in en hel del styrkeövningar för benen, coreträningen skall bli ett dagligt inslag och vad gäller cykel under perioden så läggs fokus på styrkefyror, 15 minutare på lite tyngre växel än vanligt, distanspass med inslag av 5-10 sekunders igångdrag från låg kadens, allt för att bygga upp en bättre grundstyrka i benen.

I februari och framåt är det tänkt att utöver vanliga "tröskelfyror" köra 1-3 minuters vo2max intervaller där jag ska försöka bättra på min förmåga att köra på högre kadens än tidigare år, 15 minuters intervallerna kvarstår men även här ska jag jobba mer med högre kadens. På distanspassen blir det inslag av 30 sekunders maxspurter.

Jag hoppas även att jag som vanligt hittar några tävlingar att köra, mest för att det blir ett roligt inslag i träningen. I planen ingår även att periodisera träningen mer än jag gjort förut, jag har alltid (speciellt utomlands) tyckt om att cykla lite även på vilodagar men det ska bli ändring på detta nu. Jag ska vila helt på vilodagar och ha ett rullande "stegrande" treveckors schema istället för fyraveckors schema som förut.

Här är jag i orange tröja mitt i bild från ett race 2011...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback