Racerapport mörksuggejakten...

Jag var allt lite nervös inför starten och den långa och branta backen upp till vidablick. Hur hårt skulle jag våga gå på, ja det var morgonens fråga att fundera på.

När starten väl gick så kom jag snabbt fram i topp och i ingången av backen så hade jag kanske 20 gubbar framför mig, ett perfekt läge att utnyttja. Jag körde på hårt men med full kontroll och föll medvetet tillbaka väldigt sakta genom fältet för att inte spränga mig.

När vi nådde toppen hade jag fortfarande kontakt med tätklungan fast jag nu låg lite längre bak i fältet och nu började den snabba körningen fram emot nästa "fasa", nämligen det parti på banan som var så fruktansvärt surt och lerigt i fredags när vi provcyklade den första delen.

Även här gick det bättre än förväntat då det faktiskt torkat upp lite sedan i fredag, visserligen har det varit soligt och varmt men så surt som det var då så trodde jag aldrig att det skulle kunna torka upp såpass som det ändå gjort.

När vi kom ut på grusvägen igen så ökades farten rejält och sedan var det rena formel1 racet ända in i mål, fruktansvärt snabbåkta och roliga partier avlöste varandra och gjorde man minsta misstag så fick man slita ont för att komma ikapp.

Mitt första misstag var en enkel vurpa där jag bara tappade någon sekund men oj vad det kostade att gå ikapp igen. Nästa misstag var att inte ha langning utmed banan, jag hade löst detta med att gömma en flaska under lite mossa ungefär halvvägs redan igårkväll och idag på racet när jag passerade så stannade jag snabbt och tog flaskan. Det var bara det att gruppen jag låg i försvann blixtsnabbt iväg på den snabbåkta banan och jag fick slita alldeles för mycket för att komma ikapp.

Jag kom ikapp till slut men det hade varit bra med lite sparade krafter till slutet av tävlingen för som det nu blev så hade jag inte tillräckligt med krut i benen när jag som mest hade behövt det.

När jag gick imål så trodde jag att jag ändå blivit 3:a men det visade sig att jag missat en gubbe och jag fick nöja mig med 4:e platsen. Jag har ändå gjort ett riktigt bra race idag känner jag och det är bara att inse att det är tufft i H-50 toppen, jäkligt tufft...

Min cykelkompis Daniel från Thailand då, jo han behöver nog lite mer rutin från några MTB långlopp innan placeringarna kommer, han gick ut alldeles för hårt i starten och fick sedan slita hårt resten av dagen men han gick i allafall imål en erfarenhet rikare.

Förväntansfulla innan start...

Lite besviken när jag inser att jag blev 4:a istället för 3:a...

Återigen en folkfest med över 1200 startande i ett sommarsverige när det är som vackrast...