Misty mountains...

"Misty morning don't see no sun", ja så börjar texten på en av "Bobbans" gamla låtar. Men jag vet var solen finns när dimman ligger tät för jag har hittat ett berg, ingen kulle utan ett riktigt berg...

Phu Ta Jor mountains är ett otillgängligt bergsområde ca tre mil härifrån täckt med tät regnskog och som gränsar till Khao sok nationalpark i öster och Phang nga i söder. Från havet i Phang nga bukten driver dimman in över regnskogen tidigt på morgnarna och endast från bergstopparna kan man normalt se solen gå upp. Det har blivit ganska populärt att vandra upp längs en led och övernatta i tält på en av topparna för att få se den fantastiska soluppgången när dimman ligger kvar som ett lock över dalgångarna.

Nu har jag hört att leden är cykelbar och i dag på mitt distanspass cyklade jag dit och rekade lite, nu tog jag lite omvägar dit och då tog det 1,45 tim till ledens början men om man kör närmaste vägen så handlar det nog om ca en timmes transportcykling. Där leden började fanns en skylt med ett antal km angivelser skrivet på thailändska och jag antar att det är lite olika sevärdheter längs vägen, eller rastplatser kanske. Hursomhelst den längsta angivelsen visade 13 km så det är troligtvis till toppen.

Jag testade en km bara för att kolla status på underlaget och det visade sig vara helt cykelbart, en väldigt brant smal grusväg så sönderregnad att det är tveksamt om en fyrhjuling ens tar sig fram, jo det hade nog gått kanske men trots smal grusväg så var det riktig terrängcykling ändå.

Nu testade jag bara första kilometern så jag vet ju inte skicket hela vägen men ryktet säger att det är cykelbart och fortsätter det likadant uppför i 13 km så är det ju en rejäl klättring. Nu vet jag vart det är så nästa gång blir det med lite extra proviant i fickorna för då ska jag ända upp. Förra året hittade jag en kulle att köra backintervaller i och nu har jag hittat mig ett berg, det blir bara bättre och bättre det här...

En lånad bild från nätet men den är tagen i området...

Det är detta man vill se från toppen...

Misty morning...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback