Racerapport etapp 1...

Dagen började med ett kraftigt regn i morse och jag var allt lite orolig över hur dagen skulle bli, det visade sig obefogat då det sprack upp en timme innan start för att sedan vara fint under hela racet. Det kom senare en åskskur när jag låg inomhus och fick massage men även det gick över fort och när jag kom ut så sken solen igen.

Dagens etapp bestod av fyra ordentliga klättringar med efterföljande utförskörningar av skiftande karaktär, en del rena downhillpartier där man snällt fick hoppa av och gå om man inte ville slå ihjäl sig och några riktigt snabba grusvägsnerfarter där hastighetsrekord slogs på löpande band. 
Jag gick ut ganska hårt i första klättringen direkt ut ur byn och låg väl kanske lite väl mycket på rött vad jag nu i efterhand kan se på pulsklockan. Men det kändes bra och jag slog av lite på farten först när vi var uppe på toppen.

Resten av racet höll jag min placering hyfsat bra, några få kom ikapp bakifrån men jag körde också själv ikapp några, det som grämer mig lite är att jag fick lite krampkänning redan efter ca 40 km och fick slå av på farten lite trots att det för övrigt kändes bra. Detta har hänt några gånger nu i sommar efter nåt år utan några som helst problem med kramp, inte kul...

På grund av omkullblåsta träd efter en storm nyligen så kortades dagens etapp ner till 58 km med ca 2200 hm, min snittfart låg på strax under 15 km/timmen så det är inte direkt snabbåkt...

Jag höll ihop det ganska bra ändå och i det långa loppet så kanske det var bra att jag fick sansa mig ytterligare lite pga krampen. Jag gick till slut i mål som 20:e gubbe och ligger numera 20:a i totalen, några placeringar tagna idag alltså och fem etapper kvar. Det är väl bara att jobba vidare...

Tidigt i morse vaknade vi till ett oväder...

Men det blev snart bättre...

Så här ser resultatlistan ut efter dagens etapp och med tanke på att jag kör i en mixed H-40+ klass så är jag väl ganska nöjd ändå efter två dagar. Jag har ingen aning om ålder på gubbarna före men några vassa 40 åringar borde det väl vara...

Kommentarer
Postat av: Martin S.

Bra resultat och fina bilder! Hoppas du slipper kramp framöver. Du var inte ensam om det..

2015-07-27 @ 20:06:34
URL: http://bracykling.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback