Racerapport etapp 2...

Tredje dagen prologen inräknad och nu börjar det kännas lite i kroppen både här och där, idag var det ryggen som tog mest stryk men en liten extra slant till massörerna så fixade dom till det med trots att det egentligen bara är benmassage som ingår i servicen. Massörerna ja, dom är två stycken som samtidigt ger dig en omgång, allt för att det ska gå så fort som möjligt. Det är många som väntar på sin tur...

Dagens etapp då, jo längre än igår men men något färre höjdmeter och mindre branta backar gjorde dagens klättringar aningen lättare än gårdagens. Det tuffa idag var ett singeltracksavsnitt på nästan ett par mil längs den tjeckiska gränsen, karaktären kan väl jämföras med de steniga och rotiga stigarna uppe i Falun på långa lugnets bana, fast värre på alla punkter. Dvs större rötter, större stenar, slipprigare surhål och framförallt brantare backar. Det blev en hel del promenerande med cykeln idag med. Sista milen ner mot byn bestod av långa raka grova grusvägspartier där jag satte nytt hastighetsrekord på mountainbike, 70 km i timmen lyder noteringen. Det var tur att inte vägen svängde...

I söndags på prologen blev min tid 48 minuter varav 16 minuter var över tröskel. Igår skulle jag ta det lite lugnare var det tänkt, allt för att hålla långsiktigt och orka genomföra loppet. Gick då imål på 4.10 tim och var över tröskel i 14 minuter. Idag ville jag hålla igen ytterligare lite och försökte hålla mig helt under tröskel loppet igenom vilket jag lyckades med och trots lite kramp idag med där jag fick stanna och stretcha ut baksidorna en stund gick jag imål som 16:e man idag och ligger också 16:e i totalen.

Det kändes riktigt bra idag och förutom de här krampanfallen som helt plötsligt slår ner som en blixt från en klar himmel efter ca 40 km så känns det som att jag blir starkare för varje dag. Nu börjar också tidsdifferenserna bli såpass stora mellan oss att det blir väldigt svårt att köra in speciellt många placeringar kommande dagar, det är väl om någon går in i väggen eller om man själv väggar som det kan bli omkastningar. Med andra ord det är nu det verkligen gäller att vara jämn och stabil, inga dumheter med hårdkörningar eller punkteringar i onödan...

Bild från arrangören...

Rotigt och stenigt...

Många fina singeltrackpartier på skrå...

Innan starten imorse...

En sov efter målgång...

Kön i väntan på massage...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback