Flexibel...

Kallt, blåsigt och regn på tvären i samband med mycket jobb gör det svårt att följa träningsplanen för tillfället. Då gäller det att vara lite flexibel för att överleva. Jag har de senaste veckorna mellan långloppen lagt in korta halvtimmespass på trainern, 30 minuter korta och hårda intervaller hinner man alltid med. Igår provade jag en ny variant som jag sett på Samuel Brännlunds blogg, ett block 30 sekundare med vila i fallande skala från 2,5 minuter, 2 minuter, 1,5 minuter osv ner till bara 30 sekunders vila ger fem hårda intervaller/10 minuters block. Upprepas efter behag eller tillgång till tid, själv körde jag igår två omgångar med fem minuter uppvärmning och fem minuter nervarvning vilket blev 30 minuter. Ju färre intervaller desto hårdare körning krävs, det ska kännas rejält i benen efteråt och pulsen är inte det mest relevanta mätinstrumentet då den dels är fördröjd samt inte hinner stiga till rätt nivå i förhållande till den korta intervalltiden. Rätt känsla i benen ska vara näst intill "all in" åtminstånde om man bara kör 5-10 intervaller, kör man fler så ska man klara alla på samma tuffa watt/motstånd medan pulsen ökar ju fler man kör.

Jag går även till gymmet ett par ggr i veckan där jag joggar på löpbandet 15 minuter och fortsätter med en halvtimmes coreträning. Utecyklingen mellan tävlingarna de senaste veckorna har varit i stort sett obefintlig men med dessa korta inomhuspass har jag ändå lyckats hålla hålla mig igång både fysiskt och kanske främst mentalt då det är tufft ibland för psyket när man inte hinner med den planerade träningen så som man vill...

Idag tog jag en kort stund på morgonen då det blev 30 minuters "spinn" med hög kadens på trainern och ikväll efter jobbet kör jag ett gympass igen. Det känns lite splittrat som sagt men det är betydligt bättre än inget och ångesten över missade träningar har släppt. Jag gör helt enkelt så gott jag kan utifrån situationen för tillfället...

30 minuter (ett bra alternativ till ingenting alls)...


Kommentarer
Postat av: Samuel

Skoj att någon vågar testa mina påhitt:-) Hoppas det sved bra i benen!

Svar: Jodå det gjorde det allt, får jag fråga hur högt % i puls du lyckas pressa dig, det är svårt att veta hur hårt jag vågar gå men sista 5 sek varje gång svider ordentligt
Kjell Olsen

2015-06-03 @ 12:07:37
Postat av: Samuel

Har inte köpt nytt batteri till pulsbandet då det tog slut för ett och ett halvt år sen.. Kör bara efter watt och känsla:-) Detta pass är det nästan all in på, brukar tappa lite dom sista 10sek på varje intervall.. Och sista 5 sek är smärta. Tappar ju lite watt på dom med kort vila mellan också.

2015-06-03 @ 13:46:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback