Löpintervaller...

Idag testade jag att köra tröskelintervaller på löpbandet nere på gymmet. Det var lite svårt första gången att veta vilka inställningar på lutning och fart jag skulle ha men jag tror att jag hittade rätt med en gång faktiskt.

Jag satte lutningen till 6,6 grader och farten på 10 km i timmen, det låter inte mycket men lutningen märks i benen, jag lovar...

På löpbandet kunde jag även programmera in vilan vilket innebar att intervallpasset om 5x4 minuter med 3 minuters vila emellan skötte sig självt. När jag väl satte igång så var det bara att springa med om jag inte ville sitta som en fläck i väggen bakom mig.

Det hela slutade i ett väl avvägt tröskel/vo2max pass, några slag under tröskel de två första och några slag över på de tre sista intervallerna. För att vara första gången är jag nöjd, lite går det nog att höja om jag vill maxa ordentligt och det är väl helt rätt egentligen, att känna sig för lite och få en uppåtgående trend allt eftersom.

Efteråt blev det lite gymträning också innan jag var helt nöjd så en kort men intensiv och bra träningsdag idag efter gårdagens längre distanspass får avsluta helgen...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback