Förberedelser...

Det rullar sakta på här uppe i Chom Thung som är startbyn för tävlingen, vi bor strax utanför byn som ligger långt ute på landet ca 50 km söder om Chiangmai. Det är inte mycket att göra på dagarna förutom att cykla en sväng och sedan vila, däremellan äter vi upp oss inför racet och så fikar vi förståss. Kaffet är gott häruppe och kakorna gudomliga så om det går åt pipsvängen på söndag så beror det inte på att vi fikat för lite iallafall, snarare tvärtom...

Imorgon ska vi först köra ett sista pass inför racet med lite korta pulshöjare för att väcka upp kroppen och sedan ska vi ner i byn för att hämta nummerlappar och förhoppningsvis träffa lite cyklister. Vi har inte sett en enda cyklist ännu och då är ändå varenda hotell fullbokat inför helgen så dom flesta bör väl dyka upp ikväll antar jag. Det ryktas om ett rekordförsök också, det är Peter Pouly som med hjälp av sitt singha infinity team och några inbjudna "proffs"kompisar från europa vill sätta en tid på under två timmar uppför berget.

Själv har jag kollat segrartiden från förra året i MTB klassen och det var en lagkompis med Peter Pouly som körde i mountainbike klassen och vann på 2 timmar och 17 minuter, det var bestämt att Peter skulle vinna som kapten i singha teamet och kompisen som är 2:e man i teamet fick då helt enkelt köra MTB istället så att han också kunde få vinna...

Vad jag själv ska hoppas köra på för tid vet jag inte riktigt, vi körde upp på strax över tre timmar häromdagen på träning men då tog vi inte tid från startpunkten som innebär ytterligare en kvart. Så knappt en timme efter förra årets segrartid på träning... men frågan är hur mycket fortare det går att cykla, några minuter går ju att pressa i dom flackare partierna som är i början av racet, speciellt då man fortfarande ligger i en stor klunga men sedan när de branta delarna avlöser varandra och benen redan jobbat hårt för att gå med klungan, ja då går det nog inte så mycket fortare än vad det gjorde häromdagen misstänker jag. I absolut bästa fall kanske jag kan köra på 2,45 - 2,55 och vad det räcker till återstår att se, det är några riktigt grymt bra killar med men hur bredden är där uppe i toppen i ett så här stort startfält det vet jag inte riktigt. Det kan nog bli stora luckor och tidsdifferenser även bland de 20 första och kan jag gå in topp 50 i MTB klassen är jag nöjd, bättre än topp 30 så så blir jag skitnöjd och topp 20:e, ja då känner jag mig som en segrare. Jag är trots allt 53 år och definitivt ingen bergsget av den kaliber som jag skulle behöva vara här på just detta race...

Förberedd på det som komma skall...

Idag snurrade jag runt lite på landsbygden utanför byn...

Neutral start ut ur byn till denna markering, här börjar klättringen och racet...

Och så en bild på dagens cykelfika, gudomligt gott...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback