Lite framtidsplaner...

Jag har funderat ett bra tag på hur jag ska lägga upp kommande säsong/er och nu har jag väl en liten ide om hur jag vill ha det hela, både kortsiktigt och långsiktigt.

Först och främst så har jag tagit beslutet att till 100% prioritera och satsa på Thailands säsongen i första hand framigenom, detta innebär att sommarhalvåret blir min uppbyggnads och grundträningsperiod. Jag kommer ändå köra en del race hemma i Sverige så ni slipper mig inte helt, men det blir ingen fokusering på någon hel cup eller så utan jag kör de lopp som jag gillar mest, en del race som bra träning men jag kommer troligtvis också försöka toppa och prestera vid några tillfällen.

Varför detta då... Ja, jag har helt enkelt tröttnat på att komma från Thailand där kroppen fungerar till 100% utan allergier som ställer till det, taggad till tusen inför den svenska säsongen och så tappar jag 10-15 slag i puls när jag tävlar på hemmaplan. Det är inte kul längre...

Mina problem varierar från år till år beroende på hur mycket pollen det är och i mina bästa stunder kan jag prestera helt ok, ibland riktigt bra men det är väldigt instabilt och oftast tar det stopp i benen långt innan pulsen är på topp. Jag har nu konstaterat att här nere följs effekt, känsla och puls åt i en kurva upp till mjölksyratröskel precis som hemma men där det normalt tar stopp hemma kan jag här istället pressa upp pulsen ytterligare 10-15 slag och kör mycket oftare och längre på "rött" vilket man också normalt ska kunna när man tränar så som jag gör. Nu har jag ju möjligheten att välja och då får det bli såhär...

Jag kommer också att skaffa en racer när jag kommer hem, dels för att det går mycket fler landsvägsrace än MTB race här i Thailand och disiplinen växer så det knakar, flera av mina gamla MTB konkurrenter har växlat över och jag är väldigt sugen själv, eventuellt kör jag för ett thailändskt team nästa vinter, jag har lite kontakter så vi får se vad som händer...

Detta innebär att jag inte ens tittat på programmet för i sommar ännu, jag ska först komma hem och ladda om sedan får vi se vad det blir, men några roliga långlopp blir det helt säkert kombinerat med några roliga xc race och kanske något landsvägsrace på det så är det hela klart. Och så MTB SM i Värnamo förståss, eventuellt veteran EM i marathon i Österrike också. Ja det ser ju ut att bli en hel del "träningstävlingar",  (om solen skiner), för annars skiter jag i det...

Dagens pass var ett lugnare fikapass med Madde, hennes sista för denna vinter då hon flyger hem på fredag. Imorgon väntar intervaller igen...

Allt som glittrar ÄR guld...

Dagens fikaplejs...

I väntan på kaffet...

Kommentarer
Postat av: Martin S.

Helt rätt! Låter som du kommer få en fin säsong i Thailand. Ser fram mot att se dig på några lopp i Sverige vad det lider!

2016-02-09 @ 09:06:52
URL: http://bracykling.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback