Racerapport Thalang XC

Yes... tredje gången gillt blev det. Efter en total genomklappning på första XC racet i mitten av november då jag var dum nog att tävla bara 24 timmar efter att ha landat på Phuket, med 40 graders temperaturskillnad och en tidszon som ligger sex timmar efter Sverige samt ett dygn på resande fot var det ingen bra ide' alls får jag nog erkänna...

Det andra XC racet var på koh samui och där ledde jag klart ut på sista varvet då jag kör riktigt idiotiskt vårdslöst över ett stenparti och punkterar...

Det tredje XC racet var då idag och jag var riktigt nervös innan start, jag ville så gärna komma i mål på en bra placering och startlistan visade på riktigt tufft motstånd. Tre av de bästa H-50 gubbarna i landet var med och mina nerver spökade rejält med mig...

Av någon anledning kortade dom ner vårt race med ett varv till tre istället för de fyra varv som var bestämt från början. Inte mig emot då termometern redan en halvtimme innan start som var utsatt till kl 11.00 visade på nästan 35 grader. 

Jag var som sagt väldigt osäker innan start och hade faktiskt ingen riktig taktik inför racet idag mer än att avvakta och se hur det utvecklade sig. När väl starten gick fick jag väl lite ordning på nerverna och kom iväg som etta ut ur startområdet, efter ca 500 meter kom vi in de den första tredjedelen som bestod av ett par kilometer med smala slingriga singeltracks och när jag väl cyklade in där i ledning löste sig allt. Jag började köra avslappnat och med en bra rytm och drog ifrån dom andra ganska omgående, självförtroendet stärktes och jag plockade fram en slags plan för resten av loppet, jag gav 100% i uppförsbacken och på dom snabbåkta partierna och gick lite mer på säkerhet där det var tekniskt svårt och med det så var "saken biff".

Efter tre varv rullar jag över mållinjen ett par minuter före tvåan och jag får med mig ett riktigt bra avslut på denna vintersäsong hem till Sverige i övermorgon.

En vintersäsong som bestått av tio tävlingsstarter och där jag har med mig totalt sex segrar hem varav ett par i H-40 klassen, det blev en riktigt dålig tionde plats på det första racet som jag helst glömmer, en helt okey tredjeplats i H-40 klassen på det 120 km långa loppet i khao sok, en mycket bra fjärdeplats i den öppna MTB tävlingsklassen uppför Thailands högsta berg Doi Inthanonchallenge samt att jag snodde bergatröjan från ungtupparna i tour of takola där vi i H-50 och övriga veteranklasser också för den delen startade samtidigt som eliten.

Ja, ja är väl ganska nöjd får jag nog säga...

Som vanligt när vi är på väg till race stannar vi vid vägkanten och köper lite thailändsk frukost...

En halvtimme innan start i förmiddags...

Där satt den, tredje gången gillt och äntligen en riktig XC seger, stor pokal och 2000 spänn rikare...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback