Kalvarundan...

Jag ångrar inte för en sekund att jag åkte till kalvarundan igår för att få ett bra träningspass i benen, det blev så jäkla mycket bättre än så...

Jag har doserat dubbelt med kortisoninhalation sedan bakslaget efter Billingeracet och nu med lite värme i luften och en dos av den nya astmamedicinen så svarade kroppen äntligen som den skulle. Detta visste jag ju dock inte innan start utan planen var hela tiden att köra runt racet som ett bra träningspass så nån vidare uppvärmning var det inte tal om, jag kommer väl igång under loppets gång tänkte jag.

Detta straffade sig väl lite då jag direkt kände att idag fungerar kroppen riktigt bra och att en liten uppvärmning innan start inte hade suttit fel ändå. Det blev till att släppa tätgruppen ganska omgående för att inte stumna helt men det dröjde inte länge innan jag kom igång i mitt eget tempo och där gnetade jag på resten av racet. Om det känts som att fylla en liten godispåse med luft tidigare när jag andats under tävling så hade jag nu helt plötsligt en 220 liters sopsäck att fylla, och det gjorde jag med ett andetag. Herre jösses vilken skillnad det var i lungor och luftvägar när det äntligen fungerade som det ska...

Kalvarundan är ett ju ett mindre lokalt långlopp på 50 km och antalet startande på långa distansen var väl ca 150 man, det är endast en tävlingsklass och till slut rullade jag imål som 20:e man. Långt efter segraren Alexander "Alle" Bomqvist som imponerar stort och gjort en strålande comeback i år. 
Med en vettig uppvärmning kunde jag kanske placerat mig något bättre men som sagt, det var ju inte tanken att jag på något sätt skulle kunna hävda mig på riktigt igår och med facit i hand så uppväger känslan jag hade under loppet allt annat. Äntligen kände jag att lungor och luftrör kan fungera till 100%, jag har aldrig haft en så hög och jämn snittpuls över två timmar förut och min garmin visade en återhämtningstid på 72 timmar. Jag antar att det planerade distanspasset idag får ställas in trots sol och en ledig dag. Med andra ord en perfekt vilodag...

Team 8848 innan start...

En bra startplats i första led...

Tack Pauli för att du "lurade" med mig till racet, den känslan jag fick med mig in i mål kommer jag leva på länge...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback