Gruppcykling från Thanyapura...

Jag vet inte exakt hur många vi blev men säkert var vi uppemot 50 pers i gruppen som gav oss iväg redan klockan sju imorse från Thanyapura för dagens långpass. Lite korrigeringar i programmet idag med då det inte blev såpass långt som jag först tänkt, 155 km blev till 110 km istället men desto fortare gick det och ut till fikastället halvvägs vankades det en prestigefylld spurt förstod jag när vi närmade oss. Gruppen var nu splittrad i två delar men jag satt fint med i förstagruppen och lyckades knipa 2:a platsen i spurten, därmed kunde jag fika med riktigt gott samvete...

På hemvägen gick det något långsammare men ändå en bra bit över 30 knyck fram till de sista 20 kilometrarna, där släpptes farten fri och ganska omgående blev vi en mindre grupp på ett tiotal cyklister som låg och tryckte på riktigt bra, farten låg konstant på mellan 45-50 km/h. Med ca en mil kvar var vi fem man kvar och nu var det en urstark holländare som låg och drog nästan hela tiden, snart släppte också 5:e gubben och vi var 4 man kvar. Holländaren försökte några gånger att få fram någon av oss andra men vi låg på rött allihop och hade ingen hjälp att erbjuda. Vid ett tillfälle gick jag fram och visade mig men insåg direkt att om jag inte skulle hänga av mig själv så var det bäst att illa snabbt backa bak igen.

Med bara någon kilometer kvar ligger jag på tredje hjul när holländaren trycker ifrån i en slakmota, jag försöker gå förbi och täppa till luckan men det finns ingen chans och han seglar sakta ifrån. De övriga är en bit bakom och jag försöker hitta ett tempo som jag klarar av att hålla den sista kilometern, jag blir snart ikappcyklad av de andra två men efter en liten återhämtning på deras rulle drar jag ifrån igen och rullar in på 7/11 i Thalang endast 13 sekunder efter holländaren, ytterligare 15 sekunder senare kommer nästa två cyklister och sedan är det en stor lucka innan en efter en droppar in.

Vi hämtar andan och fyller på med vätska medans vi väntar in alla för att sedan gemensamt sakta rulla tillbaka till Thanyapura igen, en riktigt bra träningsdag är slut och jag är väldigt nöjd med hur benen och kroppen svarar.

Det är många som tränar och har tränat under årens lopp här på Phuket och stravasegment där vi körde fri fart idag har över 1600 noteringar, jag gick som 53 årig gubbe in på 26:e plats på listan och det är jag riktigt nöjd med. Det känns bra inför kommande tävlingar...

En stor grupp...

Greg Dick team thanyapura trycker på...

Slingrande småvägar norrut längs med kusten...

Killen i blå hjälm mitt i bilden heter Michael Raelert och var världsmästare i triathlon 70.3 år 2009 & 2010

Den obligatoriska fikan halvvägs...

Hemåt igen...

Återsamling vid 7/11 i Thalang...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback