Hansens cykellöb...

I lördags var det kalas för min son charlie som fyllde 25 år för några veckor sedan och detta är ju en av anledningarna till att jag är tillfälligt hemma ett par veckor. En annan stor anledning är Casper, min sonson som jag ska lära allt jag kan och mer därtill och då gäller det ju att hålla kontakten och inte vara borta allt för långa perioder i sträck...
 
 
Om vi nu återvänder till kalaset så vill jag gärna berätta om en av presenterna, Charlie har ju cyklat med stor framgång under hela sin ungdomstid men numera är det väl lite si och så med motivationen. Det brukar på sin höjd bli några rundor när solen skiner på sommaren och nu som nybliven husägare och likaså nybliven förälder finns det ju annat som måste prioriteras, men jag tänkte iallafall försöka ge honom en liten spark i baken inför sommaren med en liten present som förhoppningsvis sporrar något...
 
Hansens cykellöb... Grusvägar, glass, grill & pilsner dvs Dansk cykeltradition i en oslagbar kombination. Jag läste om arrangemanget i svenska Cycling plus redan i höstas och kände direkt att detta kunde vara en kul grej.
 
Tävlingen arrangeras alltså av Hansens is som är Danmarks äldsta glassfabrik och det mesta går i glassens tecken, eller glass och gravelroads kanske man ska säga. 125 kilometer grusvägsrace med inslag av lite asfalt och några kortare partier lättcyklade singeltracks, det är alltså cykelcross eller "gravelbike" som gäller och det finns bara en startgrupp så någon renodlad tävling är det kanske inte tal om utan man tar det för vad det är, det är visserligen tidtagning och några kör säkert fort men själva ska vi se till att det blir en njutbar upplevelse utan stress. Tre depåer finns utmed banan och på alla serveras det kaffe, mackor och mängder med glass. För att säkerställa att alla verkligen ska kunna njuta av glass i stora lass så neutraliseras tidtagningen vid den stora depån halvvägs in i loppet, detta för att även de som kör för en bra tid ska kunna "svalka" sig med en is...
 
När man sedan kommit i mål börjar en kulinarisk resa i form av en stor grillbuffe med tillhörande lokalproducerad öl, det är Svanholm och Herslev brygghus som står för ölen och Stenböls gård som bjuder på oxköttet till burgarna samt kaffe & glass till efterrätt...
 
Den 26 augusti går startskottet i den lilla byn Jägerspris på norra Själland, ca en timmes bilfärd från färjan i Helsingör. Nu återstår bara för Charlie att bestämma sig för hur behaglig eller slitsam den här dagen ska få bli och sedan gör vi en plan, som coach ser jag mycket fram emot denna sommar. Hoppas Charlie tycker detsamma...
 

125 km grusvägsrally...

 

Hansens cykellöb...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback