Världsklass...

Idag har jag kört ett 4x4 minuter vo2max pass på monarken och lyckats prestera i absolut världsklass, iallafall jämfört med mig själv. På de träningar jag genomfört sedan jag kom hem för en vecka sedan har jag kännt att mina luftrör är lika känsliga och reagerar precis som vanligt här hemma i Sverige, på gårdagens monarkpass var det riktigt illa med en känsla av att andas taggtråd samt att jag blev rejält slemmig under passet och efteråt blev jag hes och torr i luftvägarna.

 
Men... idag alltså dagen efter min första akupunkturbehandling är känslan helt annorlunda, jag vrängde lungorna ut och in och flåsade som en tok men ingen negativ reaktion. Jag kunde verkligen utnyttja min fulla lungkapacitet och tack vare detta också köra på både rekordwatt och med rekordpuls, en helt underbar känsla...
 
Jag frågade igår hur fort behandlingen verkar och fick som svar att det kan kännas mycket bättre redan efter en gång men det kan också behövas 4-5 behandlingar speciellt då det är första gången för mig, nästa år krävs det färre gånger för att få full effekt. 
 
Nu är det väl kanske lite väl tidigt att ropa hej men trots allt körde jag ett pass idag på en nivå som kroppen ALDRIG klarat av här hemma i Sverige förut. Att komma upp i zon 5 överhuvudtaget har varit extremt svårt för mig och är något jag tidigare nästan bara klarat i Thailand utan andningsproblem, idag gick det som en dans...
 
Som en jämförelse så kommer jag normalt sett inte ens upp i zon 5 vare sig på ett XC race eller ett långlopp, enda undantaget har varit sommaren 2014 och det året var jag också med i tätstriden både på långloppen och på XCO tävlingarna. Återigen vill jag inte ropa hej riktigt ännu, men som läget är så gläds jag oerhört av det lilla och dagens pass kommer jag leva länge på, tänk om...
 
 

Monarkträning...

 

Underbart pass med pulstopp bara något slag under max...

 

Zon 5 nästan på gränsen till zon 6, något som inte mina luftrör brukar tillåta...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback