Rekognisering inför tour de Phuket...

Då jag ändå skulle cykla långt idag gav jag mig iväg söderut mot Phang Nga för att kolla in en avgörande del av den andra etappens bansträckning. Det är en brant backe där ett av bergsprisen kommer vara och ligger ca halvvägs in på den 145 km långa etappen, detta innebär för oss äldre gubbs att några kommer vara trötta redan där och likaså kan det bli ett avgörande ställe för hela racet om några starka gubbs kommer väg i en mindre grupp. 

Backen är inte speciellt lång, strax över kilometern bara men hälften av stigningen har en lutning på 15-16% och det räcker nog till för att splittra ett gäng gubbar vill jag lova.  4,5 timmar var jag ute idag och värmen gjorde mig rejält snurrig i huvet, i vanliga fall har jag inga större problem med värmen men idag var det tufft och jag inser också att det här med vätska och energi intag måste funka till 100% på racet. Nästan 15 mil är långt för en 55 åring att tävla varsomhelst i världen och här i värmen blir det definitivt inte lättare, det följer visserligen med neutrala motorcyklar med vätska på etapperna men man är också tillåten att ha med egen servicebil i karavanen och detta är något jag ska försöka fixa. Jag har ju hyrt bil för att ta mig ner till tävlingen och ingen annan av mina cykelkompisar här ska tävla så förhoppningsvis kan jag övertala någon att köra servicebil åt mig, åtminstånde på den långa etappen.

Nu blir det vilodag imorgon efter tre dagar med långpass där jag redan ligger över timmen tillgodo på planeringen och sedan väntar två långa dagar till innan vi knyter ihop denna träningsvecka och går vidare till nästa...

(null)
Det blev många stopp för vätskepåfyllning även idag...

(null)
Lugnt och sansat uppför men svettigt ändå...

(null)
Brant klättring...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback