Test av SM linjebanan...

Det är väl tur att man kört mtb i så många år, då får man ett helt annat perspektiv på det här med backar. Visst var varvet kuperat och backen brant men det är inget jag känner någon större oro inför. Sedan om benen räcker till för en bra placering, det återstår att se...

Faktum är att jag inte är helt säker på att varvet blir såpass utslagsgivande som många tror, åtminstonde för oss veteraner som tävlar på torsdag. Det utlovas kraftig västlig vind vilket innebär bra motvind i den långa svaga utförskörningen varje gång efter backen, något som missgynnar ett fåtal utbrytare och gynnar en större jagande grupp. När vi sedan vänder tillbaka efter en skarp högersväng och det börjar gå svagt uppför får vi vinden kraftigt i ryggen och man märker knappt att det trots allt går ganska bra uppför mot slutet. Sedan börjar det gå utför igen, först lite snällt men efter att ha korsat stora vägen går det riktigt brant utför, här kan det kanske bli lite vingligt i kastvindarna som kommer från sidan. Nere på huvudvägen in mot Båstad och varvningen går det också svagt utför och återigen med en kraftig medvind.

Jag vill nog säga att med dom vindförhållanden som utlovats till på torsdag så blir varvet extremt snabbåkt för en större klunga och då får eventuella utbrytare köra riktigt starkt för att hålla undan efter backen...

Nu är ju inte jag någon expert på det här och allt kan ju hända men efter mina två varv här nu ikväll så håller jag nog fast vid mina teorier, i övermorgon får vi se om jag har rätt...

(null)
En bra parkering bara några hundra meter från start & mål...

(null)
Väldigt fina småvägar att tävla på...

(null)
Så här ser höjdkurvan för två varv ut, på torsdag väntar fem varv för min del...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback