Det blev en lång dag...

Sju timmar och tio minuter effektiv cykeltid, såpass länge tog det att genomföra dagens etapp på 157,6 km, det blev ingen hög snittfart direkt men då började ju dagen också med 2464 hm klättring i ett enda svep. Tyvärr regnade det och det var knappt över 10 grader uppe på toppen så det blev ganska tufft mot slutet att få runt benen, jag gick ut hårt från början, tog ledningen direkt och lade mig på en puls som jag trodde skulle gå att hålla hela vägen upp men efter två timmar så stelnade jag till mer och mer av kylan samtligt som det blev som brantast och jag fick helt enkelt slå av på farten för att överhuvudtaget ta mig upp. 

Jag har ju varit här och tävlat förut och gjort en tid på 2,47 upp för berget, förhoppningen var väl att försöka matcha den tiden idag men omständigheterna med dåligt väder samt kanske allra viktigast, de tuffa dagar jag haft innan dagens etapp gjorde det omöjligt att ens komma i närheten av den tiden, strax över tre timmar tog klättringen idag...

Den sista milen innehåller flera längre partier på mellan 15-20% och trots en utväxling på 34x34 så klarade jag knappt att hålla 50 kadens, de två ungtupparna i gruppen, en holländare och en belgare kom ikapp och drog förbi utan att jag hade en chans att hänga på. Jag slet på och lyckades hålla undan för resten av gänget och kom upp som god trea till slut. Nu var det ju ingen tävling direkt men ändå, lite prestige stod allt på spel...

Sedan rullade vi ner för berget, käkade god lunch och rullade i samlad grupp de åtta milen till Chiang Mai där en varm dusch väntade, nu blir det middag och party och sedan flyger jag ner till Khao Lak imorgon, några vilodagar får det väl bli innan jag sätter mig i sadeln igen, om inte annat än för att rumpan behöver vila lite...


(null)
Ganska kul profil på dagens 157,6 km

(null)
Det sista "pitstoppet" för denna gången...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback