L etap’e Thailand...

Om tre veckor är det dax för säsongens första race för mig nere i Thailand, L etap’e Thailand by Tour d’ France och vad är då detta för "spektakel" kanske ni undrar. Det finns två stora arrangörer av granfondo race som går "world wide" så att säga, GFNY dvs GranFondoNewYork som först arrangerades i just New York och sedan spridit sig till 16 länder runt om i världen, alla lopp körs under samma "flagg" eller koncept och likaså är det med  L etap’e d Tour. Originalet har körts under många år där man valt ut en av bergsetapperna från touren och kört det som ett granfondo dagen innan proffsen kör samma etapp, allt med "fullt pådrag" och avstängda vägar precis som för proffsen. 

Under de senaste åren har också L etap’e de tour konceptet spridit sig rund världen och körs idag under samma flagg i 15 länder, den 21:a oktober arrangeras det för första gången i Asien och då med start bara två mil från där jag bor. Jag har själv kört originalet en gång och då en etapp med målgång uppför Alpe d’ Heuz och när jag fick höra talas om att det skulle arrangeras i Thailand och då nästan utanför dörren så blev jag ju bara "tvungen" att tidigarelägga min ankomst med en månad för det här vill jag ju inte missa för allt i världen...

Dessa lopp lockar vanligtvis tusentals cyklister till start, allt ifrån glada motionärer till duktiga elitcyklister som vill känna på stämningen och inramningen som om det vore ett riktigt proffslopp. I en del upplagor är det t.o.m riktiga proffs som kör för att få en bra träning eller helt enkelt "roffa" åt sig en del av prispengarna som det faktiskt är på en del granfondo lopp...

Jag anländer till Thailand tisdagen den 16:e på kvällen och på söndagen samma vecka går loppet, detta ger mig bara fyra dagar att aklimatisera mig till värmen och tidsomställningen vilket är i minsta laget men jag får helt enkelt göra det bästa av situationen. Mycket bastubadande de sista veckorna och all monarkträning i garaget sker med stängda dörrar och utan fläkt, dessutom ska jag försöka skjuta på dygnet åtminstånde hälften av de sex timmar det skiljer den sista weekenden innan jag flyger ner på måndagskvällen.

(null)
15 tillfällen runt om i världen och totalt 50,000 deltagare...


(null)
Nästa event den 21 oktober i Thailand...


(null)
Två distanser, 70 km Ride eller 140 km Race...


(null)
Detta är ju mina träningsvägar där jag känner till varenda meter av sträckan och självklart ska jag köra 140 km Race...


(null)
Och kanske vara med å kämpa om tröjorna...

Fast det sistnämnda blir nog svårt då det inte finns några åldersgrupper här utan det är ett open race, dvs alla mot alla oavsett om du är gammal eller ung, motionär eller proffs... men kul ska jag ha, det är ett som är säkert...







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback