”Early Base”...

Tidig basträning, ja så benämns det träningsblock som jag påbörjat denna vecka. Den högsta prioriteringen har styrketräningen där det nu är dax att börja använda lite tyngre vikter efter att ha tillvänjt kroppen försiktigt under förberedelsefasen som just avslutats. Nu klarar jag mig fortfarande med de vikter och den skivstång jag har liggandes på verandan ett tag till, det blir nog först i nästa periodiserings block som börjar en vecka in i september som jag får "ta in" på ett riktigt gym för då börjar nog knäböj övningen bli för tung för att utföras här hemma på verandan...

Näst högst prioritet har fortfarande aerobisk tröskel på cykeln, alltså långa stunder i snabbdistans tempo vilket jag försöker ha med på i stort sett alla cykelpass, oftast upp mot två timmar i sträck eller ibland som 10 minuters sweetspot intervaller där jag håller mig under lactat tröskel.

Lite fart å fläkt (vo2max/aerobisk capacity) måste ju till också även om det inte har högst prioritet för tillfället. Veckans dos av denna "ingrediens" kommer jag få en hel del av på lördag då jag ska köra Hansens Gravellöb nere i Danmark, ett 140 kilometers grusvägslopp där alla träningszoner kommer få sin beskärda del och mer därtill av veckans totala dos...

Det har ju blivit en tradition att jag, min son och några kompisar åker ner till Danmark och kör lite mtb i Tisvildeleje ett par gånger om året. Nu är det alltså höstweekenden på gång och sedan förra året kombinerar vi detta med Hansens Gravellöb, vi åker ner på torsdag efter jobbet och kommer hem på måndagskväll så fyra hela cykeldagar inklusive en lång tävlingsdag är vad som väntar. Det får nog bli några lugnare pass nu innan vi åker känner jag, det lär nog svida i benen ändå mot slutet av veckan...


(null)
Hansens Gravellöb = världsklass 👌



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback