Jag är tillbaka...

Oj då vad tiden går fort ibland, det är alldeles för många dagar sedan jag gjorde något väsen av mig här på bloggen. Vad har hänt sedan sist då,  ja vi är hemma från vår roadtrip i Europa och imorgon börjar vardagen igen med jobb och tider att passa och det känns ändå ganska skönt måste jag säga...

Jag har läst igenom mina "studieböcker" som jag beställde inför semestern, Fast after 50 och training + racing with a power meter av Joe Friel, det finns extremt mycket matnyttig information att ta till sig i dom där böckerna. Det är en sak att få ett upplägg rätt upp och ner som man ska följa, men det blir en helt annan nivå på det hela när man får lära sig om hur/varför kroppen reagerar på olika vis i olika situationer och om vad som händer i en åldrande kropp samt vad som går att göra för att maximera den effekt man vill ha av sin träning vare sig det är för hälsans skull eller för att prestera på toppen av sin möjliga förmåga. Ingenting fungerar generellt för alla idrottsmän och efter 50 blir det ännu viktigare att förstå vad som bygger upp och vad som bryter ner, jag har helt enkelt fått en helhetssyn som jag inte haft tidigare trots att jag ändå är ganska påläst...

Likadant med boken om träning med wattmätare, extremt informativ och värdefull om man vill lära sig på ett lite djupare plan vad det handlar om. Jag har blivit taggad till tusen och oavsett om jag blir snabbare på cykeln eller ej så har jag fått en inspirationshöjning delux av att nu förstå på ett helt annat plan vad jag håller på med.

En sak som jag märker är att det faktiskt är lättare än förut under tiden jag kör mina olika intervallpass, däremot efteråt känner jag att jag är mer trött än tidigare, framförallt muskulärt. Men det blir väl så med mer effektiv totaltid i exakt rätt träningszon...

Under semestern har det annars mest varit lätt uppbyggnad i periodiseringsblocket preparation som det så fint heter, mycket cykling men få hårda pass. Jag har ju min huvudsäsong i Thailand som ni säkert vet och dit åker jag ju först i november, så jag befinner mig väl just nu i "Januari" träningsmässigt jämfört med de flesta svenska cyklister. Sakta men säkert är det uppbyggnad inför en tävlingssäsong som sträcker sig från mitten av November till slutet av Mars som gäller för min del...

På vägen dit har jag några roliga race att köra som rena träningstävlingar, först ut är Hansens Gravelrace i Danmark om två veckor. Sedan väntar bockstensturen i slutet av månaden, eventuellt åker jag upp till Säfsen 6-8:e september och kör Boneshaker, ett tredagars gravelevent och sist ut väntar Rya Åsar MTB race i Oktober...

Sedan vet jag inte riktigt säkert men kanske passar det in med några stenhårda CX race i höst innan jag åker söderut, ju längre fram i höst desto hårdare pass står ju på schemat och vad passar väl bättre då än något CX race som roligt inslag i träningen, ja vi får väl se vad det lider...

Som fin avslutning den här sista kvällen på semestern passar det väl bra att blicka tillbaka lite på dom platser vi besökt i sommar, här kommer en liten bildkavalkad på våra övernattningsställen under vår Roadtrip Sverige - Spanien t.o.r

(null)
Vi började i Tisvildeleje, Danmark på vägen söderut...

(null)
En halvtaskig ställplats i Tyskland...

(null)
En underbar liten familjecamping i Frankrike...

(null)
Fricamping uppe på en högplatå i södra Frankrike

(null)
En ställplats mitt i city Girona, Spanien...

(null)
Banyoles tre mil väster om Girona

(null)
Sedan blev det dax för medelhavet några dagar, en ställplats 200 m från stranden i byn Sant Feliu de Guixols...

(null)
Nästa anhalt ställplats i Pyrenéerna på gränsen till Andorra...

(null)
En liten bergscamping i Sant Angels på den Franska sidan gränsen i Pyrenéerna...

(null)
En vingård...

(null)
En annan vingård...

(null)
En tredje vingård där vi fick tillgång till familjens pool, tittar ni noga då syns husbilen nere till höger i bild...

(null)
Tillbaka i Banyoles igen...

(null)
Tillbaka till ställplatsen vid medelhavet för några sista sol å bad dagar innan Alperna tar vid...

(null)
St Jean de Maurienne i franska alperna...

(null)
Fricamping strax nedanför bergspasset col du Galibier...

(null)
Längs med huvudgatan i byn Bonneval-sur-Arc i väntan på touren...

(null)
En ställplats i Frankrike på vägen hem...

(null)
I Danmark igen och snart hemma...

(null)
Ett sista stopp på en gata i ett villaområde i Malmö där vi hälsade på goda vänner på vägen hem...

Så här i efterhand så kanske det inte var så konstigt att jag vaknade upp några gånger den sista veckan och låg där i sängen och undrade var tusan jag befann mig för tillfället
 😂🤣



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback