Racerapport Thailändska mästerskapen landsväg...

Ja så blev det då äntligen min tur att starta strax efter 13 tiden på dagen då det var som allra varmast igår, sista timmen innan start satt jag i skuggan och drack litervis med vätska för att vara så påfylld som möjligt, för med solen mitt på himlen och en temperatur på 35 grader så svettas man ut i samma takt dom man dricker, det är ett som är säkert...

Vi var ca 40 man till start i H-50 klassen varav tre Danskar med bla den starka cyklisten Jens Östergaard som bor här nere året om och tävlar riktigt stark, han bor längre norrut så vi har aldrig mötts förut men på fredagens tempo som han vann så visade han helt klart att han är i god form. Sedan jag då som ensam svensk och två tyskar med Fidel Kreutzer i spets som också är stark och bla slog mig på thanyaphura racet i december där jag blev tvåa.

Från Thailand kom de starkaste cyklisterna från hela landet och två lag kom med full trupp på sex cyklister vardera, bla Royal Thai Police cycling team som är extremt stora inom cykelsporten här nere och har stora lag i samtliga klasser, så att det skulle bli en tuff dag rådde ingen tvekan om...

Direkt i starten gick förste man och ingen av thailändarna brydde sig, farten i klungan var sansad och ut på det andra av åtta 7,2 kilometers varven hade han en stor lucka. Nu började fler åkare röra på sig och farten trissades upp, strax efter nästa varvning var vi ikapp och direkt kom nästa attack, resten av loppet var det konstant någon cyklist loss från något av de stora teamen och farten i klungan var ojämn, vi var bara några få som var intresserade av att köra ikapp så det blev ett tungt jobb att hålla ihop klungan. I den enda backen som var på varvet körde jag och dansken Jens Östergaard hårt varje varv, där var vi som starkast och antingen körde vi ikapp någon utbrytare där eller så sträckte vi ut klungan ordentligt vilket gjorde att den blev allt mindre för varje gång...

Det fanns två neutrala langningsstationer utmed varvet där man fick nedkylda petflaskor med iskallt vatten att dricka/hälla över sig, problemet var bara att de som stod där favoriserade de thailändska cyklisterna så om du visade men näven att du ville ha en flaska så drog dom helt enkelt in armen så att du inte fick tag i flaskan, det gällde att blixtsnabbt slänga ut armen i sidled när man passerade och snabbt "grabba" tag i en flaska om man ville ha nåt vatten, och det ville man... Det finns inget skönare än att hälla iskallt vatten i nacken och ljumskarna när det är såpass varmt som det är här just nu...

Det blev alltså ett stenhårt race med ojämn fart och massvis med attacker som man behövde bevaka hela tiden, det kändes helt klart som att alla thailändarn körde ihop för att få till en hemmaseger mot utlänningarna. Ut på sista varvet har en av polis teamets cyklister en bra lucka och trots att jag och Dansken samt någon till försöker hålla bra fart så närmar vi oss knappt, nu är vi inte mer än 12 cyklister kvar i tätgruppen och när vi någon kilometer från mål går in i backen för sista gången så ser vi ledaren halvvägs upp, han ser trött ut och tittar oroligt bakåt och jag inser att det är nu det gäller om jag ska ha en chans på seger...

Jag kör stenhårt upp över backen och igenom den efterföljande skarpa vänstersvängen, sedan hårt uppför nästa knyck igen innan det går utför några hundra meter och sedan höger in på upploppet. I utförslöpan måste jag återhämta mig något så två man går förbi och jag svänger in på upploppet som tredje man, eller fjärde rättare sagt för ledaren är fortfarande före men bara med ett 50 tal meter, det blir en stenhård spurt ända in över mållinjen och segraren håller undan med sju sekunder. Därefter rullar sex man in över linjen och det skiljer bara hundradelar av en sekund mellan oss...

Jag slutade som femte man och bäste västerlänning och Jens Östegaard som vann tempot kom in som sjua vilket visar att klassen på de bästa thailändska cyklisterna är hög, först var jag lite besviken men nu i efterhand så får jag nog ändå vara ganska nöjd med helgen. Just på söndagens race var inte marginalerna på min sida men totalt sett från helgen så har jag ändå en 4:e och en 5:e plats mot de bästa cyklisterna i landet och dessutom, för att komma till tour of Phuket om en månad i toppform så behöver jag hårda race i kroppen och det fick jag verkligen i helgen...
(null)
Från starten...

(null)

(null)
Jens östegaard i front...

Nu blir det återhämtning idag och sedan några lugnare dagar innan ett distansblock tar vid, nästa race blir Patong MTB nere på Phuket den 24:e februari...

(null)
Trots en 5:e plats så blev det upp på pallen ändå då de fem första fick pris, en medalj och lite prispengar är ju inte helt fel...
(null)


(null)
En närbild på tiderna, vi körde med chip så ända ned till tusendelar av en sekund registrerades och det behöves igår för det var tajt in över mål...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback