Lite om touren...

Timmarna innan cyklisterna skulle passera igenom byn Bonneval-Sur-Arc så kunde man höra en knappnål falla, såpass påtagande var tystnaden trots flera hundra hitresta husbilar och tusentals med publik. Det låg en spänd förväntan i luften som jag aldrig känt av förut...

Sedan brakade det loss, när dom första bilarna i karavanen (karnevaltåget med bilar) som passerade ca en timme före själva tävlingen. Ja då började cirkusen på riktigt...

Detta cirkuståg av sponsorer som passerar består av ombyggda fordon man aldrig sett maken till tidigare och dom slänger ut reklamprodukter till höger och vänster under hela dagen  längs samma sträckning som cyklisterna kör, folk var som galna för att få med sig något "minne" från dagen och jag fick min beskärda del av kakan jag med. Nyckelringar, cykelkepsar, t-shirts, luftmadrasser, sportdryck, korvar, cykelflaskor, godis. Ja jag vet inte allt som slängdes ut bland publiken...

Vi stod kvar tills spektaklet passerat byn och sedan började vi vår vandring upp för berget till den plats med finfin översikt av dalen nedanför och de första kilometer cykling uppför, ett ställe som jag rekat ut några dagar tidigare. Väl på plats blev det en sen lunch a’la franskt vis med medhavd matsäck bestående av ost, bröd och vin...

Jag hade kikare med mig och kunde följa cyklisterna nästan 15 minuter innan dom passerade oss där vi stod, först kom utbrytargruppen på ca 15 man och ca två minuter efteråt passerade ca 10 cyklister bestående av alla favoriter. En liten stund senare ännu en mindre klunga där bla Peter Sagan med den gröna poäntröjan befann sig. Långt därefter kom den stora gruppetton som inte såg ut att ha direkt bråttom och direkt efter att dom passerat så skyndade vi oss ned från berget genande på vandringsleder brant utför för att hinna ner till byn och se upplösningen på storbilds TV:n, vi fick otroligt nog ett bord på den lokala serveringen och jag fick beställt in en "blanche", franskt öl med citron i alltså och jag hann inte ta många klunkar innan man förstod att någonting var på tok med tävlingen...

Kommentatorerna pratade ju franska så jag förstod ju inte vad som var fel men att någonting inte riktigt stämde det förstod man ju på cyklisternas gestikulerande och diskuterande i tv rutan. Snart kom ju också bilder från ovädrets framfart och vägen som förstörts och då fattade man ju att tävlingen var avbruten, lite senare så läste jag att totalställningen skulle beräknas på passering och tid över col du L’Iseran där vi stod. Snöpligt javisst men efter att ha sett nyhetsbilder/filmer från vägen upp mot målet vid skidorten Tignes så inser man ju att det hade aldrig gått att cykla upp där på ett säkert sätt...

Vi märkte aldrig själva av ovädret på vår sida av berget så vi hade tur som ändå fick vara med om detta nu när vi ändå var på plats och hade väntat i tre dagar bara för att få ta del av folkfesten...


(null)
Här har vi nu stått i tre dagar längs med huvudgatan för att få titta på touren live...

(null)
Några timmar innan cyklisterna passerar råder en tystnad och ett lugn som jag inte hade förväntat mig...


(null)

(null)
Men snart höjdes stämningen, våra Italienska grannar bjöd på skönsång...


(null)

(null)

(null)

(null)
Sedan kom karnevalståget och cirkusen började på allvar...

(null)
Vi såg dom första cyklisterna på långt håll...

(null)
Utbrytargruppen som fortfarande hade ett par minuters försprång när dom passerade oss, Både Nibali och Valverde var attackvilliga från start...

(null)
Här har vi nästa gäng med alla favoriterna och hårdkörningen har börjat på allvar...

(null)
Sedan har vi gruppen med Sagan...

(null)
Och sist den stora "gruppetton"...

(null)
Madde står å väntar...

(null)
På vägen ner från berget så mörknar det betydligt och väl nere i byn så förstår vi snart att ett extremt oväder dragit ner över Val di S’ere och målorten Tignes och att etappen avbrutits...

Både jag och Madde tycker att det hela var en fantastisk och rolig upplevelse, om vi någonsin ser någon mer etapp live återstår väl att se men det var kul att vara med om det hela åtminstånde en gång i livet...







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback