Etapp tre...

Jag måste bara först få återkomma en kortis till gårdagens genomklappning, jag har försökt att analysera vad som egentligen hände för jag har aldrig varit med om något liknande förut. Jag hade både vätska och energi med mig samt egen service MC som följde bakom, förutom detta så tog jag vatten ett flertal gånger av den neutrala servicen så någon energibrist eller vätskebrist kan det inte varit. Det var heller inte varmare än "normalt" här nere och värmen har heller aldrig varit något problem tidigare...

Det enda jag kan komma på är middagen vi åt kvällen före, riset var iskallt och maten smakade sisådär och redan då så frågade vi oss själva om vi verkligen skulle våga äta maten, det var sent och vi var hungriga så det blev väl så att vi käkade upp skiten istället för att byta restaurang...

Jag mådde ändå inte dåligt när jag startade igår och även om jag kände mig ovanligt svag så kämpade jag på tills det andra bergspriset passerades, där tog jag helt slut och de sista tre milen därifrån till mål hade jag knappt styrfart och när jag väl kommer in i målområdet så spyr jag alltså två gånger... 

 Vi var sedan nere på stranden en kort stund där huvudsponsorn Singha hade en tillställning men vi åkte snabbt hem till hotellet igen där jag försökte få i mig vätska och havregrynsgröt och sedan gick jag till sängs klockan 19,30 och slocknade direkt...

Först i morse kollade jag in resultaten från igår och det visar sig alltså att på 30 kilometers slätåkning så tappar jag 23 minuter på tätgruppen som jag satt med i. Då fattar ni att det inte gick fort i slutet, det var som att hjärnan och benen vägrade sammarbeta. Jag hoppas jag aldrig någonsin får vara med om detta igen...

Åter till dagens avslutande etapp då, jag trodde ju att jag vann spurtpriset igår men det var tydligen fotofinish vilket jag inte var medveten om i stridens hetta och jag blev "bara" tvåa. Detta innebar att om jag skulle kunna ta hem totalen i spurttävlingen så måste jag vinna dagens inlagda spurt, om han som vann igår skulle bli tvåa hamnar vi på samma poäng men med fördel mig då den sista spurten blir avgörande i ett sådant läge...

Då planerna på en topplacering i totalen grusades rejält igår så blev dagens mission nummer ett istället att försöka mig på att vinna denna lilla "deltävling" i tävlingen, om jag nu kände mig stark och återhämtad förståss för det var ju ett bergspris att ta sig över innan det blev dags för dagens spurtpris. 

Det visade sig snabbt att otroligt nog var kroppen med på noterna igen och jag gick lätt med upp över bergspriset utan att förta mig, jag gjorde heller inget försök till att vara bland de första då jag tappade täten poängmässigt i bergspristävlingen redan i går, jag sparade mig till spurtpriset som kom ca 20 kilometer senare. Jag sitter med bra långt fram när det är 500 meter kvar men blir tyvärr lite instängt mot slutet när det avgörs och kommer inte ut innan det är för sent, blir ändå tvåa i spurten och detta blir också slutplaceringen i detta delmoment...

Nu känner jag dock att benen svarar riktigt bra och jag känner mig bara frächare och frächare för varje mil vi rullar på, tankarna börjar gå mot att satsa allt jag har kvar på en etappseger. Jag känner att jag har benen med mig idag och resten av racet sitter jag bara med högt upp i klungan utan att göra något som kostar energi, det sista bergspriset går som en dans och när vi en timme senare har kört 100 kilometer av dagens sträcka och är inne på våra sista fem kilometer mot mål så ligger jag med full kontroll på mina konkurrenter högt upp i ledet, spurten dras igång när vi passerar 500 meters skylten men det är alldeles för tidigt, jag avvaktar tills det återstår ett par hundra meter innan jag går ut på vänstersidan och sedan sprätter jag till...

Otroligt skönt att få avsluta helgens "berg och dalbana" med ännu en etappseger, etta i fredags och etta i dag. Dessutom tvåa i spurttävlingen och fyra i bergspristävlingen trots gårdagens katastrofala insats. Visst hade jag allra helst velat upprepa förra årets totalseger, men helt ärlig så är jag extremt nöjd med även denna upplagas utgång...

(null)
Den här dagen blev bästa möjliga avslutning på denna vintersäsong här nere i Thairiket...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback