Lite bättre känsla idag...

Jag skrev ju igår att jag känner mig lite "skum" och att jag tar dagarna som de kommer och utifrån dagskänslan bestämmer hur jag ska träna. I dag ville jag försöka hitta en lite bättre känsla än i onsdags då jag senast körde några 5 kilometers tempointervaller, sist gick det ju käpprätt åt helsike och tanken idag var väl att inte köra på för hårt utan få med mig en bra känsla i sweetspotzonen...

Med knappa en vecka kvar tills racet och med en riktigt usel känsla i kroppen sedan i söndags så ville jag gärna försöka vända åtminstånde det mentala handikappet det innebär med att ha en skitvecka i ryggen. 

Efter en rejäl uppvärmning på 45 minuter blev det då dax för den första intervallen, det var ganska bra motvind men känslan betydligt bättre än de senaste dagarna. Jag höjde "ribban" och gick på hårdare än jag först planerat, 40,6 km/h stannade snittet på. På den andra intervallen fick jag ta det lite lugnare och "sweetspottade" mig igenom på ett beskedligt 37,2 snitt, på den tredje och sista fick jag sedan lite vind i ryggen och klämde till med 41,5 i snitt. 

Inga superfantastiska farter men trots allt bättre än senast och nu med en mental känsla som blir betydligt lättare att bära med sig dom dagar som återstår innan prologen ska köras nästa fredag...

Här nedan ett utdrag från strava och förra årets prolog, det är detta jag måste matcha om jag ska ha en chans till seger i år igen...
(null)

Det fattas fortfarande lite fart innan jag snittar förra årets 43,7 km/h som jag då vann på men nu känns det iallafall som att det går åt rätt håll...

(null)
Sedan gick jag ju inte riktigt fullt ut 100% idag, min absoluta maxpuls är 160 slag vilket jag peakade förra året och med 154 slag snittade jag 97% i puls under prologen. Riktigt så högt klarar jag inte av att gå på träning, det måste bli lite allvar först...

(null)
Jag kanske inte riktigt "strålar" av självförtroende ännu men det känns betydligt bättre än tidigare i veckan...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback