Pass nr 2...

Dagens andra pass är nu avklarat med glans, körde fem varv på min vanliga grusvägs intervallrunda varav tre varv a 5 km högt upp i tröskelzon. Det som stör mig lite är att wattvärdet fladdrar ganska mycket när jag kör, jag försöker även gå mycket på känslan och hålla jämt tryck under intervallerna men av total intervalltid på 30 minuter så registrerar wattmätaren knappt 12 minuter i rätt zon trots att jag verkligen fokuserar på att ligga på rätt nivå hela tiden. Jag vet inte, men kanske blir det så här när man bara har wattmätningen i en av pedalerna. Lite störande är det...

Men trots allt, hjälpen och nyttan av att jag börjat träna wattbaserat överväger ändå nackdelen med att värdet "fladdrar" ganska mycket. Jag har fått betydligt större koll på hur jag kör och den allra största justeringen jämfört med tidigare är att jag kör betydligt lugnare på alla typer av intervaller, jag har helt enkelt nästan alltid kört för hårt från start tidigare och tappat i effekt mot slutet av intervallerna trots att pulsen (pulskurvan) såg bra ut...

Jag är ju också ganska ny och grön på det här att träna effektivt med wattmätare och jag är övertygad om att jag med tiden kommer få in känslan bättre och kunna köra jämnare även om ett visst "fladder" kanske alltid är att räkna med...

(null)
Vad som skulle varit ca 30 minuters effektiv intervalltid i zon 4 blev "endast" 11,26. Resterande tid hamnade lite under och lite över trots att känslan under intervallerna höll en jämn nivå...







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback