Mountainbike...

Dagens inlägg kommer till 99% att handla om mountainbike, alltså vilken dag vi hade igår jag och Noi när vi var nere i khok kloy och skulle provköra söndagens tävlingsvarv. Tävlingens upplägg är som ett mini marathon, sträckan är ca 30 km och det är ett varv som skall köras. Vi kom dit vid 16 tiden igår eftermiddag och hade gott om tid att ta oss runt på varvet innan solen gick ner, trodde vi...

Det visade sig snart att skyltningen och snitslingen inte var den bästa, på långa sträckor var den obefintlig och detta i tät och nästan ogenomtränglig jingel. Vi fick vända ett flertal tillfällen för att försöka hitta tillbaka till banan igen och allt mörkare blev det, tungt var det också efter dagens regn och den röda och kletiga leran som satte sig i däcken gjorde att cyklarna bara blev tyngre och tyngre ju längre vi var ute...

På de partier där vi hittade rätt var det extremt brant och på vissa ställen blir det till att gå uppför, även om det blir torrt underlag vilket jag innerligt hoppas för annars blir det kämpigt värre vill jag lova. Efter mer än två timmars irrande runt i terrängen var vi helt lost och hade ingen aning om vart vi skulle, vi försökte vända om och ta oss till den senaste markeringen vi sett men vi hittade inte ens samma väg tillbaka...

Nu började vi bli lite lätt oroliga då det började skymma, vi hittade på en lite större stig som vi följe i den riktning vi trodde var rätt. Efter ett tag kom vi ut på en grusväg och nu bestämde vi oss för att helt enkelt bara följa grusvägen och hoppas på att den skulle ta oss ut till civilisationen, efter ett tag kom vi ut på en större asfaltsväg och vi lyckades lokalisera oss till ca en mil från staden khok kloy där målområdet ligger. Nu är det kolsvart ute och vi kör utan lampor tillbaka till tävlingsområdet där vi parkerat bilen. Det här äventyret var inte långt ifrån att ha slutat betydligt värre, för att bli kvar mitt ute i en Thailändsk jungel under natten iklädda enbart cykelkläder och utan skydd mot moskiter och annat otyg hade inte varit en trevlig upplevelse...

Så med facit i hand gav den här provcyklingen inte ett skvatt, jag har ingen aning om hur varvet går och vad som väntar på söndag. Men av det lilla jag såg på de partier där vi trots allt körde rätt så kan jag bara konstatera att det inte är min typ av bana, klättringarna är alldeles för långa och branta för mig och gynnar mycket mer de små lätta thailändarna. Jag får helt enkelt åka dit med målsättningen att få mig en rejäl genomkörare inför tour of Phuket och vara nöjd med det, en pallplacering med det motståndet som kommer och banans karaktär blir en ren bonus om det inträffar...

Ja detta var de första 99 % mountainbike och som avslutningsprocent drar jag väl igenom dagens träningspass på racern, två timmar varav 6x2 minuter backintervaller högt upp i wattzon och med hög kadens. Fick med mig en bra känsla ifrån dagens pass trots en sliten kropp efter gårdagens äventyr...

(null)
Kletigt värre igår...

(null)

Föresten så är sommarens tävlingsmaskin beställd, det blir några långlopps starter på mtb och jag kommer mixa mitt tävlingsprogram med både racer, mtb och "gravel" tävlingar. Variation är ledordet och ombyte förnöjer heter det ju...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback