Khok kloy criterium...

Det var ju tveksamt om jag överhuvudtaget skulle åka ner och tävla idag men efter noga kontroller av vilopuls och temp i kroppen så vågade jag ändå åka ner trots en "skum" känsla i kroppen...

Väl på plats imorse då fick vi veta att det inte bara var på spurtvarven, dvs 3:e, 6:e, 9:e, 12:e och det sista 15:e som det skulle delas ut poäng. Där var det 5,4,3 poäng vi skulle slåss om plus dubbla på sista varvet, men dessutom var det ett poäng på varje varv däremellan som delades ut till försten över linjen...

Nästa överraskning var när vi satt på en stol i skuggan för att svalka oss med en timme kvar till vår start fick höra i högtalaren att arrangören flyttat om lite i programmet, 5 minuter till start för H40 och H50 ropades det upp, det är ju tur att det är såpass varmt i detta landet så man inte behöver så mycket uppvärmning på cykeln...

Starten gick och det märktes direkt att thailändarna endast siktade in sig på spurterna och inte hade någon ambition att försöka skapa någon utbrytning, det gick riktigt sakta och det kändes som att jag var punktmarkerad av varenda thailändare om man nu kan vara det. Jag sade till Flemming att han skulle försöka få till en liten lucka då dom inte brydde sig speciellt om honom och tanken var att jag lite senare skulle "brygga" upp till honom och sedan skulle vi försöka köra ensamma in i mål...

Han kom iväg en liten bit redan på första varvet men när de inhemska cyklisterna märkte att jag inte brydde mig då tog en av dom kommandot och gick upp i tät för att köra ifatt, strax före mållinjen märkte jag att vi var på väg ikapp och när klungan började sprinta kunde jag enkelt gå om och knipa det första poänget. Vi försöker igen sade jag till Flemming och på bortre rakan kom han återigen iväg, jag körde defensivt och thailändarna började jaga igen. Den här gången höll han över linjen och knep därmed det andra poänget, strax därefter kom vi ikapp och jag gick upp och ökade farten lite. Vid de första två "90 gradarna" en liten bit efter varvningen märker jag att jag har en lucka och tänker att ok, nu är det väl min tur att försöka...

Ja, sedan handlar det väl om en ren defileringin i mål, från utgången på det tredje varvet till målgång på det 15:e varvet kör jag solo och plockar alla poäng och därmed slutsegern i detta poänglopp. Jag är inte bara först av 50 åringarna utan kör ifrå alla i H-40 klassen också. Detta var definitivt inget jag hade hoppats eller trott på med den känslan jag haft i kroppen de senast dagarna och att jag hade rätt i min "känsla" bekräftades väl när jag väl var tillbaka hemma i huset igen med sprängande huvudvärk och 39 graders feber...

Nu får vi väl se hur det här utvecklar sig de närmaste dagarna med att det blir att ofrivilligt avbräck i träningen råder väl ingen tvekan om...

"Surt sa räven" men ändå jäkligt skönt att få till en seger igen efter de två inledande 2:a platsern den här säsongen...

(null)

(null)

(null)
Några bilder från arrangören...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback