Jag bara undrar...

Jag försöker vara positiv i dessa kaotiska tider men det blir allt svårare för varje dag och jag börjar starkt undra (ifrågasätta) vad fan det är som händer alltså, alla vet väl på ett ungefär vilka restriktioner som sätts in på olika ställen i världen och att sjukvården går på knäna är väl ingen överdrift. Men...

Det finns trovärdig statistik både från Sverige och Spanien där jag nu befinner mig som tydligt säger att dödstalen per antal invånare i % inte var värre förra året än något annat år under tjugohundratalet.

Jag vet inte hur det är här i Spanien men svensk statistik säger att 1983 fanns totalt 4500 IVA vårdplatser på 8,300,000 invånare, i nuläget finns 500 IVA vårdplatser på 10,300,000 invånare. Fattar ni skillnaden, kan det vara så att vi har sparat in på välfärden så till den milda grad att vi därför inte klarar av att hantera situationen som den borde hanteras, det är väl ingen nyhet att vård/omsorg och skola har fått dra åt svångremmen lite väl bra under ett par årtionden nu.

Vad är nästa steg, när skolsystemet brakar ihop för att lärarna inte orkar med de allt större barngrupper/skolklasser längre, det talas om tvångsvaccinisering alleredan mot covid och de som är emot vaccin anses inte vara solidariska mot resten av befolkningen. Är nästa steg tvångskastrering för att hålla nere antalet barn så att skolsystemet klarar att ta hand om alla, jag bara undrar...

Här i Valencia regionen stänger alla restauranger helt imorgon, dom har redan haft begränsade öppettider under lång tid (öppet till 17,00) Jag har cyklat runt nu i tre veckors tid här och passerat en mängd småbyar och noterat att ALLA lekplatser är avstängda med avspärrningsband och stängsel, men inte pensionärernas boulebanor nere på byn !! Nä där flockas ett 20 tal gamlingar varje eftermiddag för ett parti boule eller två...

Jag pratade med min son på telefon i morse och han hälsade att sonsonen Casper längtar efter mig, han hade sagt att han ville åka till badhuset med farfar, han kunde t.o.m tänka sig att sitta i den varma bubbelpoolen en stund (vilket han normalt inte gillar) innan han åkte i den stora vattenrutschbanan. Bara han fick åka till badhuset... (badhuset som varit stängt under en längre tid i Borås) Detta gör mig oerhört ledsen...

Det kommer nyheter från Norge om att ett 30 tal av dom i den svåraste riskgruppen har avlidit av biverkningar från vaccinet, de var tydligen i såpass dåligt allmäntillstånd att dom inte klarade av vaccinets biverkningar trots att det är just dom som vi i första hand försöker skydda med alla restriktioner. Har vi gått alldeles förlångt i vår strävan att styra över liv och död, jag bara undrar...

Om någon uppfattar mig som egoistisk så vill jag med bestämdhet poängtera att trots att jag varken är lastgammal eller skröplig så hade jag med stolthet ställt min plats till förfogande om det gällde mig mot friheten för ett barn att kunna leva ett normalt liv eller friheten för någon att kunna försörja sig själv och sin familj. Jag är inte rädd för att dö, jag är rädd för att inte leva livet fullt ut när jag lever...

Så för att sammanfatta det här inlägget, är det bara jag som undrar vad som verkligen försiggår därute eller finns det fler som jag, Vi kan idag skratta och undra över många historiska händelser som skett och frågan är väl vad framtiden kommer säga om detta spektakel som utspelat sig det sista året...

(null)
Idag blev det ännu ett fint långpass upp i bergen med tillhörande kaffestopp, framöver är det slut med kaffestoppen då alla caféer, barer och restauranger inte får ha öppet överhuvudtaget längre...


Kommentarer
Postat av: Robban

Men hej Kjell! Min uppfattning är att du är ute och cyklar nu! Givetvis trist att du inte får din fika på turen......men jag tycker du ska försöka landa i verkligheten.

Svar: Hej, nu var de rader om fikat menat som lite ironi i allt allvar, jag klarar mig utan kaffet... frågan är väl hur alla småföretagare eller anställda inom drabbade branscher klarar sig.
Resten är min personliga åsikt och det står jag för. Framtiden får väl utvisa om vad som har varit rätt eller fel åtgärder i denna fråga...
Kjell Olsen

2021-01-20 @ 09:44:44
Postat av: Kajsa

Hej! Hittade din blogg när jag googlade efter bloggar från Altea där vi har ett hus i gamla stan. Vi cyklar mtb som motion och att köpa cyklar och börja utforska omgivningarna hade vi tänkt göra nu i januari men vi har valt att stanna i Sverige. Kul m tips om rutter både för cykling o vandring!

Svar: Hej, ja det finns väldigt mycket fint att upptäcka häromkring, både till fots och med cykel 😃
Kjell Olsen

2021-01-20 @ 11:38:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback