En svettig dag…
Helt slut efter dagens 97 km runda, cyklade lungt å sansat förutom uppför de första 4 km i den första långa klättringen men värmen tar hårt på kroppen. Drack sex flaskor under passet men är ändå helt kokt när jag kommer hem 🥵
Imorgon blir det vilodag å massage…
Nu lossnar det…
Ett riktigt skönt intervallpass avverkat och för första gången här nere så kan jag känna en liten pirrande positiv känsla i benen efteråt, utvecklingen går stadigt framåt och formen stiger sakta men säkert och med två veckor kvar till race så börjar
jag nog våga tro litegranna på mig själv igen…
Passerade old town Takuapa på dagens runda och kikade lite på de många street art målningar som finns i den lilla byn som förövrigt är väl värd ett besök…
1:a advent…
Dagen började med en lugn RecoveryRide upp till gamla Takuapa å tillbaka, sedan några timmars slappande innan poolwolleyboll säsongen startade inne hos grannen villaselander
Det blev en hård 7 settare å självklart ingick jag i det vinnande laget som förövrigt hade inte bara en utan två axelskadade lagmedlemmar å ändå tog vi hem det
💪💪💪
Distanslördag…
Det blev ett bra distanspass med team Takuapa idag, totalt 120 km å 32 km/h i snitt. Det finns några riktigt starka gubbar i det där teamet och speciellt en liten å lätt 62 åring som sprätter i varenda backe å hittills har jag inte haft en chans
när han drar iväg, det ska bli riktigt kul att tävla ihop med honom efter nyår i H-60 klassen. Vi ska nog kunna sätta färg på tävlingarna…
Det började väl lite sisådär imorse då vi fick sitta å vänta ut en regnskur vid vår mötesplats uppe vid café amazon…
Men sedan rullade det på i bra fart resten av dagen…
Man är ganska "kokt" uppe i huvet efter en runda som idag å då är det fint med en utedusch…
Högkadens…
Skippade intervallerna idag å cyklade istället en liten "kort" distansrunda på 90 km, prio just nu å fram till första racet är att försöka få upp kadensen utan att det känns obekvämt. Dagens avg blev 78 rpm vilket är alldeles för lågt å
ändå kändes det som att benen gick som en symaskin 😅
Epilog…
En liten epilog efter mitt förra inlägg…
Jag vet ju mycket väl att jag är alldeles för otålig i min strävan att komma igång på en bra nivå igen, det är ju trots allt bara sju veckor sedan axeloperationen å efter tre veckors försiktigt zwiftande så har jag nu suttit på cykeln utomhus
här nere i knappt 10 dagar…
Jag ligger nog egentligen ganska bra till efter omständigheterna och får väl inse att även om det snart är ett första race på gång så är det inte nu jag ska "peaka" formen. Nä fram i februari å mars på de sista tre stora tävlingarna
då jäklar…
Ute å hojjar igen…
Tillbaka ute på hojjen igen efter 36 timmars ihärdigt regnande, idag körde jag återigen 3x7 km sweetspot Intervaller och jag har fortfarande lite svårt att hitta en jämn nivå/flyt på alla intervaller igenom. Med snart bara två veckor kvar till första
hårda racet börjar jag bli lite nervös å osäker över min kapacitet, det kan nog bli riktigt tufft om inte känslan vänder snart å ger mig lite possitiva signaler…
Regn hela dagen…
Idag är det nog bara andra eller tredje gången på 13 år här nere som det regnar på morgonen när jag ska ut å träna, flexibel som jag är så får det bli en timmes yoga & stretch istället hemma i huset. Cykla lär jag hinna med så det räcker å blir
över i vinter å jag är faktiskt lite stel i hela kroppen efter 15 timmars cykling den första veckan så lite yoga/stretch är nog bara bra för återhämtningen…
Vi fick en hälsning från Navarro idag, han har det bara fint säger han och vi behöver absolut inte skynda oss hem. Han trivs fint i snön…
❤️❤️❤️
Svettigt värre 🥵
Vi befinner oss mitt i övergången från regnperiod till torrperiod och det kommer fortfarande en hel del skurar, men dom kommer på eftermiddagarna och nätterna så träningen blir på inget sätt lidande. Fast idag var det lite extra jobbigt efter nattens
ösregn, luftfuktigheten var extremt hög imorse och mina 3x7 km sweetspot Intervaller kändes lite väl svettiga. Nu är dom gjorda iallafall å det är bara att ladda upp inför resten av veckan, tre till likadana pass väntar innan det blir vilodag
på fredag å sedan distans till helgen…
Ingen mer glass på ett tag..,
Igår på distansrundan så körde vi på ganska ordentligt upp över det lilla "bergspasset" mellan Kapong och Phang Nga och där fick jag mig allt en liten tankeställare över vad jag behöver jobba med för att bli riktigt konkurrenskraftig
på vinterns tävlingar, jag klättrade inte i närheten av den nivå jag haft här förr om åren.
Förklaringen är väl den bistra sanningen att senast jag körde en vintersäsong här nere så vägde jag in på 69-70 kg och i nuläget ligger vikten på 76 kg.
Detta är ett känsligt ämne men sanningen den att om jag vill vara med i matchen på de kuperade tävlingarna i vinter så måste jag slimma ner mig några kilo, ingen mer glass på ett tag alltså…
Lite om gårdagen…
Vilken dag vi fick igår här i Thairiket, det blev en riktigt fin runda på 150 km med en följebil fylld till brädden med förfriskningar. Vi var ett gott gäng som blev guidade på blandat underlag, b.l.a några kilometer grusväg då vi körde fel
vid ett tillfälle men vad gjorde väl det. Lite gravel hör väl till även landsvägscyklingen vid det här laget…
Bättre känsla…
På väg genom old Takuapa efter att ha genomfört 3x7 km sweetspot intervaller med helt ok känsla i kroppen, pulsen är tillbaka på normal nivå och svetten rinner inte längs med armarna längre. Aklimatiseringen är nog näst intill fullbordad och det är
ju perfekt tajming inför morgondagens första distanspass med min thailändska klubb, en social lördagsrunda på ca 100+km inkl ett kaffestopp är vad som väntar så det blir nog en riktigt trevlig tillställning…
Ute å cyklar igen…
Efter en vilodag så är jag åter ute på vägarna igen å det börjar kännas mer å mer normalt i kroppen, idag blev det 60 km inkl ett litet fartsegment på 7 km. Det finns dock lite att jobba på inför det första racet men det är ju tre veckor kvar så lite
mer flås hinner jag väl jobba upp hoppas jag, nästa vecka börjar jag med lite strukturerade Intervaller så får vi se vad kroppen tycker om det…
Jag befinner mig ju som sagt nere i Thailand där jag tänkt "övervintra" å köra en massa landsvägsrace, men… vad jag inte nämnt tidigare är att jag ska testa att göra detta på min BCF Pro gravelbike för att se hur väl en riktig
vass gravel klarar sig i konkurrensen med landsvägshojjar.
Med sin aggressiva geometri och låga vikt har jag valt att köra med ett tvådelat 48/35 vevparti och ett par 40 mm landsvägshjul med 28 mm maxxis däck. Jag är ganska säker på att det kommer gå hur bra som helst, vad tror ni ??
Första racet går den 11:e december, stay tuned 👍
Jobbig start…
Jag hade glömt bort hur tuffa de första dagarna här nere kan kännas, idag gick det riktigt tungt och jag är också ganska stel i den opererade axeln efter tre cykeldagar på raken. Imorgon fyller jag år och det firar jag med en vilodag så får vi se
hur det känns i kroppen framåt torsdag igen…
Dag två…
Andra passet avklarat. Lite längre å lite fortare men fortfarande onormalt hög puls, jag har också väldigt svårt att hålla normal kadens efter allt zwiftande den senaste månaden så där har jag något att jobba på. Det duger liksom inte att sega runt
på vägarna i 60-70 kadens…
Nu e vi igång…
Första morgonpasset avklarat, 45 km i knapp styrfart men med en puls högt upp i zon tre. Ja det är bara att fortsatt ta det lugnt å låta kroppen anpassa sig så blir de nog bra, jäkligt skönt att va igång iallafall å imorgon ska jag slå följe en bit
med cyklisten Rickard Sundberg som också är här å hojjar…
3 X Route Complete…
En allra sista session nere i garaget innan jag flyger till Thairiket imorgon och det fick bli tre lugna route complete i den nya zwiftvärlden som öppnades igårkväll…
”Knyter ihop säcken”…
Jag håller på att "knyta ihop säcken" nu så att säga, jag är i stort sett färdigpackad och det är bara några dagar kvar tills jag får komma ut på vägarna å cykla i ett klimat som både kropp & själ mår bra av.
Jag känner mig också starkare för varje dag och sedan i måndags har jag kört tre korta sprintrace på zwift med två segrar och en andraplats som resultat, kort å hårt funkar alltså helt ok så nu återstår bara att få komma ner till värmen å börja
nöta mil…
Startlista…
Nu har startlistan kommit inför mitt första race i Thailand den 11:e december, det är nästan 50 cyklister varav 8 st västerlänningar anmälda i min klass H55-59 vilket är mycket bra. Totalt sett i alla klasser så är det ca 800 startande
så cykelsporten är fortfarande väldigt stor i Thairiket, detta blir mitt sista race i H-55 klassen innan jag efter nyår hoppar upp ett steg i åldersklasserna och även i den klassen är det uppemot 50 startande i detta race, det ser ut att kunna bli en
riktigt kul vinter det här…
736 |
นาย ชาติชาย เหลืองอ่อน Team: คลองพิทไบค์
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
735 |
นาย Neil Challis Team: n/a
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
733 |
นาย ศักดิ์ดา พิณรัตน์ Team: ไม่มี
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
716 |
Mr. KJELL TORE OLSEN Team: ไปไปไปปั่น ตะกั่วป่า
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
707 |
นาย วัชระ พรหมขุนทอง Team: 347
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
705 |
นาย Eric Johansson
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
693 |
นาย พยง เอกพงศ์พิสุทธิ์ Team: -Fc ต่ายงานเข้าจิ๊งจิง
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
647 |
นาย Roungsak Oosuwan Team: สวนธน
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Delete listing (over due) |
|||||||||||
577 |
นาย ศิริเชษฐ์ อุดมผลพัฒนพร Team: De'Sprint
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Pay at the organizer |
|||||||||||
527 |
นาย บุญมี ออมสิน Team: TTLPOWER
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
522 |
นาย สุรวุฒิ ผาสุข Team: หมึกแม่พะเยาว์
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
518 |
นาย ณรัฐ บูรณะหิรัญ Team: รักล้อ (เด็กใต้ไม่กินเผ็ด)
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
453 |
นาย บุญยงค์ ชาวนา Team: SAMPRAN-THIENDAT Cycing
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
451 |
นาย สุวัฒน์ เหล่าสมาธิกุล Team: SAMPRAN-THIENDAT Cycing
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
440 |
นาย จิรศักดิ์ จันทร์ทอง Team: M.M.1 BIKE
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
438 |
นาย พิชญ์ โชติสุต Team: บ้านเสือ
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
431 |
นาย Ronan Simms Team: Orwell Wheelers
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
430 |
นาย Sathaporn Phumimanoch
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
420 |
นาย สถาพร ลิ้มตระกูล Team: ท่ายางไบค์
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Pay at the organizer |
|||||||||||
350 |
นาย สุกิจ หูสุวรรณา
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
347 |
นาย สงคราม ทับทิม
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
330 |
นาย สุรพล ช่วยรักษ์ Team: 347 Cycling team
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
325 |
นาย กิติสร สุขประดิษฐ์ Team: OSK CYCLING CLUB
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Delete listing (over due) |
|||||||||||
249 |
นาย ธนกฤษณ์ ศาลางาม Team: -
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
248 |
นาย กันตภณ กิจชนะพานิชย์ Team: ท่ายางไบค์
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
216 |
นาย ธนานันท์ ทองทวี Team: 347Cycling Team
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
215 |
นาย นพฏลญ์ ค้าคล่อง Team: 347 Cycling Team
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
211 |
จ่าเอก สุรพงษ์ ขาวละออง Team: ชมรมจักรยาน ธ.ก.ส.
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
209 |
นาย สุชาติ ชูบุญสังข์
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Pay at the organizer |
|||||||||||
181 |
นาย สุพรชัย หงษ์น้อย Team: รับตะวัน
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
177 |
นาย ดำรง ชนะกุล Team: รับตะวัน
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
172 |
นาย วรโชติ ทรัพย์เกิด Team: รับตะวัน
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
171 |
นาย สามารถ ไหมแก้ว Team: รับตะวัน
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
136 |
นาย นายเรืองชัย รุ่งศิริ Team: สิงห์คะนองไพร
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
135 |
นาย ธนเดช ชมมณฑา Team: สิงห์คะนองไพร
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
134 |
นาย พิสิษฐ์ เนียมสุ่ม Team: MUNGDAW CYCLING
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
130 |
นาย ศุภกิจ โชติธรรม Team: การท่าเรือแห่งประเทศไทย
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
123 |
นาย วัชระ ดาทอง Team: BikeLover
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
115 |
นาย อยู่โสบ รักดี Team: อ่าวนางไบค์ กระบี่
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
110 |
Mr. Eugen Hahn
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
105 |
นาย อิทธิกร กันดี Team: ไทย
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
103 |
Mr. Yien Loong Loke
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
68 |
Mr. Richard Coulson Team: Coffee ride 6am
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
65 |
Mr. Nicholas Matthews
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
47 |
นาย John Tyler Team: Spinning Banana
ประเภทแข่งขัน ระยะทาง 99 กม. >> Men 55-59 Status: Reservation successfully / Paid |
|||||||||||
Sista natten med gänget…
Sista kvällen för denna gången så nu inatt han får han nog sova i sängen tror jag bestämt❤️
Imorgon åker han tillbaka hem till uppfödaren och får umgås med andra hundar och familjens två barn under några månader. I februari hämtar Madde hem honom igen å i slutet av mars blir det min tur att ta upp kontakten…
Teknikstrul…
Jag har inte haft speciellt mycket strul med zwift sedan jag startade för några år sedan, det var väl något enstaka "dropout" där i början men sedan har det funkat klockrent. Fram tills nu…
Den sista tiden har b.l.a bilden "fladdrat" en hel del och när jag kört intervallpass med ERG mode vilket jag normalt sett inte kör (brukar ju bara köra race) så tycker jag inte alls att watten/känslan är jämförbar med just när jag tävlar. Det
är mycket lättare att köra race tycker jag trots att jag presterar höga watt, inbillning eller så kanske det bara är ovanan vid ERG mode 🤔.
Någon mer som känner samma sak ???
Häromdagen körde jag också ett testlopp med versionen racedynamic 4.2 och det var ingen lek vill jag lova, alldeles för dålig "rulle" om man ligger lite längre bak i klungan och likaså väldigt tufft att ta sig framåt i gruppen. Nu är ju visserligen inte
den slutgiltiga versionen/uppdateringen färdig ännu men helt klart är att det finns en risk för att man får lära sig cykla zwift på nytt igen, man har ju under åren nött in en "känsla" för dynamiken i spelet som kanske kommer förändras helt
så vi får väl se hur de blir framöver…
Idag då, en lång uppvärmning som avslutades med ett kort sprintrace på zwift å äntligen fick jag vinna igen. Fast inte utan strul, även idag krånglade tekniken men nu var det pulsbandet som tappade kontakten med zwift, pulsen kom å gick
trots att jag bytte batteri i bandet för inte så länge sedan. Kanske är dax att byta hela pulsbandet, jag har väl en erfarenhet av att jag brukar få göra det med några års mellanrum vilket kanske inte är så konstigt, det används ju en del…
Regnet fullkomligt öser ner utanför fönstret men vad gör väl det, snart slipper jag bry mig…
Det närmar sig…
Riktigt skön känsla nu med bara fem dagar kvar innan avfärd, nu är det snart slutzwiftat för ett bra tag framöver och en lång vinter med utecykling står för dörren. Dagens sista långpass i den virtuella världen blev 80 km långt å nu återstår
bara några sista korta pulshöjare i garaget innan jag får komma ut å njuta på vägarna i den riktiga världen igen…
Dom börjar tävla tidigt i Thailand 😂😅🤣
Nytt race på programmet…
Då har ännu ett race dykt upp i vinterns tävlingsprogram nere i Thailand, det är GFNY world series som har en av sina deltävlingar i Krabi den 26:e februari. Jag anmälde mig på "stuts" till den långa sträckan på 135 km å 2150 hm vilket är den
officiella tävlingen, det finns en kortare bana men då bara som motionslopp utan resultatlistor. Tävla på riktigt vill man ju å alla åldersklasser finns representerade så detta blir nåt att se fram emot…
Nu är jag alltså redan anmäld till tre riktigt stora race i vinter vilket är rekord såhärpass tidigt, normalt sett dyker inte anmälningarna upp förrän bara några veckor innan racet går så jag räknar kallt med att det fyller på med ännu fler tävlingar
och att jag får fullt upp i vinter…